Het beursgenoteerde Roularta Media Group (RMG) realiseerde in het afgelopen boekjaar 2023 een omzet van 323,5 miljoen euro. In vergelijking met 2022 betekent dit een daling van 19,6 miljoen. Deze daling vindt vooral haar oorzaak in het terugvallen van de advertentieomzet. Daarnaast daalde ook de omzet van het segment Printing Services en in mindere mate ook de omzet uit de lezersmarkt.
Ook de EBITDA neigde neerwaarts: 21,6 miljoen euro tegenover 30,1 miljoen eind 2022. Het geconsolideerd nettoresultaat van de Groep eindigt op 2,4 miljoen euro, vergelijkbaar met het jaar voordien.
Focus op magazines
In 2023 vloeide meer dan 70% van de totale omzet van RMG voort uit de magazine-merken, mede een gevolg van nieuwe investeringen in die markt. De eerdere overname van NewSkoolMedia in 2022 met onder meer Elsevier Weekblad (de ‘Nederlandse Knack’) en een hele reeks andere top magazinemerken is goed geïntegreerd, zo meldt het management nog. Ook de overnames in 2023 van de mindfulness-titels Happinez, Yoga en Psychologie, aangevuld met de overname van de titel Flow, moeten de lange termijn visie van Roularta Media Group accentueren.
RMG stelt nog dat het ook in 2024 blijft openstaan voor strategisch zinvolle overnames, die positief kunnen bijdragen aan de groei en resultaten om zo via een uitgebreid magazine portfolio in binnen- en buitenland een stabiele cashflow te genereren en de transitie van een B2B naar een overwegend B2C omgeving te maken.