Op basis van een doorlichting van de bestaande fietsinfrastructuur in Antwerpen werd drie jaar geleden beslist om veertig miljoen euro te reserveren. Dat geld moest dienen om in een periode van tien jaar tot aan elk havenbedrijf een vrijliggend fietspad in asfalt aan te leggen. De uitwerking daarvan gebeurt via het masterplan ‘fietsinfrastructuur’.
Het voorbije jaar zijn de eerste projecten van het masterplan opgeleverd. Er is intussen al 2,6 kilometer fietspad bijgekomen, 2,5 kilometer aan fietspad wordt geasfalteerd als het weer het toelaat en dan komt er dit jaar nog eens 3,5 kilometer bij.
Ook de volgende twee jaar worden nog eens achttien kilometer aan nieuwe fietspaden aangelegd. Vanaf 2027 verschuift de aandacht van nieuwe fietspaden naar verbetering van bestaande fietspaden.
Voordien waren ook al de gevaarlijkste spoorkruisingen heringericht en was de aanpak van een tiental bekende knelpunten opgestart. Een aantal daarvan is intussen opgeleverd, zoals de fietsoversteek op het kruispunt van de Steenlandlaan en de Fabriekstraat in Kallo.
Woekeren met ruimte
“We hebben met het masterplan de lat hoog gelegd. In een periode van tien jaar willen we tot aan elk bedrijf in de haven een vrijliggend fietspad in asfalt hebben. Vandaag zijn de eerste vijf kilometer nieuwe vrijliggende fietspaden in asfalt er. Eind dit jaar komen we aan ruim acht kilometer nieuw fietspad”, zegt Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA).
Voor dit jaar staan onder meer het kruispunt aan de Blauwhoefstraat met de Antwerpse Baan, de Nieuwelandenweg aan het kruispunt met Luithagen en de Malaga- en de Hamburgstraat op de lijst om heringericht te worden.
“Een nieuw fietspad aanleggen betekent woekeren met de bestaande ruimte zonder de bedrijven te hinderen en zonder toe te geven op de veiligheid van de fietsers. Daardoor neemt de planning flink wat tijd in beslag”, aldus nog de schepen.