De periode rond Valentijn staat in het teken van de liefde. Ook het ABVV ging in het discours mee en zette zopas de geliefde automatische loonindexering in de bloemetjes.
“Het afgelopen jaar zagen we enkele prijsstijgingen van producten die mensen dagdagelijks nodig hebben” vertelt Erik Van Deursen, provinciaal secretaris van het ABVV West-Vlaanderen (zie foto, archief). “Zeker voedingsmiddelen werden gevoelig duurder. Grote boosdoener daar was de felle stijging van de energieprijzen en bijgevolg de grondstofprijzen, omwille van de oorlog in Oekraïne. Ondertussen zijn de energieprijzen wel terug onder controle, maar de consument voelt dit nog niet als hij of zij met de volle winkelkar aan de kassa staat. Dat komt omdat de grondstofprijzen waarmee voeding gemaakt wordt nauwelijks in prijs zijn gezakt, vaak integendeel. Daarnaast merken we ook dat winkelketens enorme winsten laten optekenen, bij de zeven grote ketens gaat het over een verzesvoudigd in 2022.”
Buffer tegen pieken
“De automatische loonindexering werkte gelukkig als buffer tegen dergelijke pieken, maar doordat de lonen en uitkeringen vaak pas later stijgen, in sommige sectoren slechts één keer per jaar, werd het leven voor veel mensen wel gevoelig duurder en daar is dus nog zeker marge voor verbetering” besluit Van Deursen. “Daarnaast zorgde de loonindexering er ook voor dat de inflatie ingeperkt werd en de prijzen niet nog verder stegen. België heeft daardoor nu één van de laagste inflatiecijfers in de Eurozone.”
Dezelfde winkelkar een jaar later
Om aan te tonen hoeveel duurder het leven geworden was, vulde het ABVV haar winkelkar met producten op 14 februari 2023 en we kochten op 14 februari 2024 identiek dezelfde inhoud in dezelfde winkel. Voor diezelfde winkelkar betaalde men vorig jaar 224,46 euro, het jaar daarvoor slechts 204,74 euro. Voorbijgangers in de Kortrijkse winkelstraat konden een gokje wagen naar de kostprijs van de inhoud van de kar op vandaag.
“Quasi iedereen waarmee we spraken, getuigde over de voor hen duurder geworden winkelkar”, zo zegt men bij het ABVV. “Het laat niemand onberoerd, wat heel logisch is. Het zal dan ook niet verbazen dat mensen schrokken wanneer we de prijsstijging met vorig jaar onthulden: opnieuw een stijging van maar liefst 11,13%, wat het totaal op 249,22 euro brengt, voor identiek dezelfde inhoud.”
Na afloop van de ‘Valentijnsactie’ werd de inhoud van de winkelkar cadeau, net zoals vorig jaar, geschonken aan de passant die het dichtst bij de reële prijs gokte.