“In 2020 gingen een aantal hartsvrienden door een aartsmoeilijke periode. Vlak voor het uitbreken van de coronapandemie hadden zij een zaak geopend, maar door de maatregelen gingen zij stuk voor stuk kopje onder. Ze kwamen bij mij uithuilen. Die emotionele avonden zetten me aan het denken”, blikt Sumik Shah (38) terug.
De ondernemer, gepokt en gemazeld in de diamantenwereld, kwam op het idee om een interactief spel te ontwikkelen dat je kan spelen via een smartphone. Het opzet was duidelijk: enerzijds moet het spelletje meer potentiële klanten naar lokale handelszaken lokken, anderzijds dient het toerisme in de Koekenstad aan te wakkeren.
Shah, naast diamantair en ondernemer ook een onderlegd schrijver, liet zijn creativiteit de vrije loop en schreef een verhaallijn neer die deelnemers moet aansporen om ‘The Chase – Unlock The City’ te downloaden. “De visionaire uitvinder Arthur Chase staat centraal in het verhaal”, legt Shah uit. “Samen met zijn compagnon Aero, die over telepathische krachten beschikt, wil hij de wereld redden van de afgrond.”
“Het duo ontwikkelt een teletijdmachine waarmee het ‘Diamond Beacons’ (blauwkleurige diamanten die een fel waarschuwingslicht uitzenden, red.) naar het verleden wil sturen om mensen te waarschuwen voor hun toekomstig lot. Maar op een dag loopt het fout. Arthur activeert per ongeluk de teletijdmachine en katapulteert Aero en de Beacons naar het oude Antwerpen. De spelers moeten het duo ondersteunen in hun zoektocht naar de Beacons.”
Nieuwe generaties
Die speurtocht vindt plaats in het hartje van de stad. “Bij aanvang van het spel kiezen deelnemers een van de beschikbare gratis tours in de ‘Explore’ spelmodus. Op basis van hun interesseveld opteren ze voor een tocht die passeert langs verschillende horecazaken, modewinkels of pakweg culturele eyecatchers”, aldus Shah. “Er is voor ieder wat wils.”
“Vervolgens krijgen ze een map van de stad te zien. Op de kaart verschijnt een blauwe zone die aangeeft waar je heen moet. De bestemming is steeds een handelszaak of monument. Eens aangekomen krijgen spelers een meerkeuzevraag voorgeschoteld die daarmee te maken heeft. Denk aan: Welk Koreaans restaurant is op korte tijd razend populair geworden? Het antwoord is de naam van zaak waar ze voor staan.”
Door spelers van monument naar monument of van zaak naar zaak te loodsen, probeert Shah hen op een alternatieve manier kennis te laten maken met de stad. “Gegidste rondleidingen zijn leuk, maar niet meer op maat van de nieuwe generaties. En dat zeg ik met alle respect voor stadsgidsen, die fantastisch werk leveren”, zegt de spelontwikkelaar. “Ons spel vereist engagement en laat spelers tegelijkertijd kennismaken met plaatsen waar ze anders nooit zouden komen.”
“Wanneer het spel erop zit, reiken we een beloning uit aan alle deelnemers. Ongeacht hun resultaat krijgen ze kortingsbonnen van de zaken die deel uitmaken van de tour in kwestie. Met die vouchers sporen we spelers aan om eens binnen te springen bij de ondernemers én iets te consumeren. Zo boosten we niet alleen de inkomsten van de handelaars, maar van de hele stad.”
Ultieme zoektocht
Wiens honger naar Diamond Beacons en/of kortingsvouchers na een gratis zoektocht nog niet gestild is, kan samen met andere competitiebeesten dingen naar de titel van ‘The Ultimate Chaser’. “Dat gebeurt tijdens de ‘Time Challenge’ oftewel ‘Ultimate Chase’, onze tweede spelmodus. Het is een spelvariant die voorlopig één keer maand plaatsvindt”, legt Shah uit.
“De insteek is hetzelfde, maar er staat meer op het spel. Om deel te nemen aan de Ultimate Chase tellen spelers een bedrag neer. Voor de eerstvolgende editie, die gespeeld wordt op 25 februari, gaat het om 25 euro. Daar krijg je echter heel wat voor terug”, belooft de spelontwikkelaar.
“Net zoals bij de gratis varianten krijgen spelers vouchers. Het grote verschil is dat ze in deze spelmodus een hogere korting opleveren. En dat is nog niet alles. Wie zich kroont tot ‘Ultimate Chaser’, en dus het meeste juiste antwoorden geeft binnen een bepaalde tijdspanne, ontvangt met een prijs van formaat.”
“In februari mag de winnaar kiezen tussen een 50 inch televisie, een Apple of Samsung horloge of een Playstation 5. Elke maand pak ik uit met een nieuwe hoofdprijs. Op termijn wil ik daar bijvoorbeeld een reis naar de Malediven aan vastkoppelen. Echter geldt wel: hoe duurder de prijzen, hoe hoger het ‘inschrijvingsgeld’’, aldus Shah. “Het feit dat je als winnaar de prijs zelf mag kiezen, maakt het de investering wel waard.”
Overtuigende innovatie
Handelszaken die hun schouders mee onder het initiatief zetten, zijn zeer te spreken over The Chase. Natthida Nonsiri, die in haar winkel Natthida in Kipdorpvest exclusieve gelegenheidskleding verkoopt, en Sandrine Versavel, marketing manager van luxehotel Botanic Sanctuary twijfelden niet toen Shah zijn concept uit de doeken deed.
“Een innoverende app als The Chase sluit mooi aan bij de missie van Botanic Sanctuary om Antwerpen internationaal op de kaart te zetten”, zegt Versavel. “We zetten maar wat graag onze schouders onder zulke projecten.”
Ook Nonsiri is enthousiast. “Dankzij het spel van Sumik zal ik meer mensen over de vloer krijgen. Op die manier verdwijnt hopelijk het idee dat ik enkel maar peperdure haute couture aanbied. Ik kijk uit naar de komst van de eerste Chasers.”