Het is voor het eerst dat de speculoosmaker een miljard euro omzet haalt. De totale omzet steeg in 2023 met 21 procent tot 1,062 miljard euro. Lotus verkocht meer koekjes, en deed dat aan hogere prijzen.
Nog een mijlpaal: er werden vorig jaar alleen al voor een half miljard euro aan speculooskoekjes verkocht. Die worden in de markt gezet onder het merk Biscoff: een samentrekking van de woorden biscuit en coffee. CEO Jan Boone wil van het merk een wereldspeler maken en in de top 3 komen van populairste koekjes wereldwijd. Voor het eerst komt het koekje nu de top 5 binnen.
De rest van de omzet komt uit gezonde snacks en ‘local heroes”: bekende merken in de thuismarkten België, Nederland, Frankrijk en Zweden. Het gaat bijvoorbeeld om de bij ons bekende Dinosaurus-koekjes, of ontbijtkoek van Peijnenburg.
Netto bleef van die omzet 129,3 miljoen over. Dat is een kwart meer dan het jaar daarvoor. Ook de aandeelhouders profiteren van de recordcijfers: het dividend wordt verhoogd van 45 naar 58 euro per aandeel.
Beleggers reageren enthousiast op de cijfers en sturen het aandeel 10 procent hoger.