Netwerkorganisaties zijn geen onbekende in de ondernemerswereld. BNI is een internationale “aanbevelingsorganisatie”, die in 1985 in de Verenigde Staten werd opgericht en ondertussen 318.000 leden telt in 77 verschillende landen. “Ondernemers ontmoeten elkaar wekelijks op fysieke bijeenkomsten of online meetings. Ons motto is: geven loont. Wekelijkse contacten geven de beste resultaten. In Vlaanderen hebben bedrijven dankzij hun contacten in BNI-chapters meer dan 125 miljoen euro meer omzet kunnen halen”, zegt coördinator Jan De Wachter.
BNI organiseert meetings, maar verzorgt ook opleidingen en workshops. “We werken heel gestructureerd”, zegt Jan De Wachter. Per chapter kan er uit elke beroepscategorie één vertegenwoordiger lid worden, maar de leden kunnen gasten uitnodigen, die ook de kans krijgen om zich voor te stellen. “We zitten hier allemaal om onze boterham te verdienen, maar dan mag het nog plezant zijn”, zegt chapterdirecteur Waldo Severins, een wijnhandelaar uit Zoersel.
“We willen zelf groeien en anderen helpen om te groeien”, licht Jan De Wachter toe. “Je moet geen klant worden van een van de andere leden in de chapter. Waar het over gaat, is wie we voor elkaar kennen. We bevelen ons bij elkaar aan. Hoe groter we worden, hoe meer aanbevelingen we voor elkaar kunnen genereren.”
BNI Kempen@lunch komt, net als de andere chapters, wekelijks samen. Ze doen dat, zoals hun naam zegt, tijdens de lunch. Deze nieuwste chapter koos daarvoor Colonie 7 in Merksplas als partner. Andere chapters komen samen voor een ontbijt of een ander moment van de dag. “Het interessante van BNI is dat ook contacten met andere chapters in binnen- en buitenland mogelijk zijn”, zegt Jan De Wachter. “Of je nu een eenmanszaak hebt of een grote onderneming, we kunnen wat voor elkaar betekenen en begeleiden bedrijven die daar nood aan hebben graag.”