Het Mechelse kernwinkelgebied blijft populair. Dat blijkt uit de cijfers die de stad Mechelen vrijdag voorstelde. Zo steeg het aantal unieke bezoekers per maand de afgelopen twee jaar licht. In januari 2022 waren er gemiddeld zo’n 275.000 bezoekers, in december 2023 was dat aantal opgelopen tot een gemiddelde van net geen 300.000 per maand. Die aantallen werden door Proximus gemeten aan de hand van gsm-signalen.
Er worden ook meer aankopen gedaan. In januari 2022 werden er iets meer dan 600.000 elektronische betalingen uitgevoerd, in december 2023 waren dat er net geen 800.000. “Net als de bezoekerscijfers zijn dat aantallen die sterk fluctueren naargelang de periode van het jaar of de weersomstandigheden, maar over het algemeen merken we ook hier een licht stijgende lijn”, zegt burgemeester Bart Somers (Voor Mechelen).
(De tekst gaat verder onder de foto)
“En dat ondanks de moeilijke economische omstandigheden”, aldus de burgervader. “Want in heel het land hebben de horeca en de retail het moeilijk. Dat kan ook verklaren waarom sommige handelaars merken dat er minder uitgegeven wordt. Er zijn meer transacties in Mechelen, maar mogelijk voor kleinere bedragen. Desondanks houdt onze stad en haar kernwinkelgebied toch goed stand tijdens deze uitdagende periode.”
Lees ook: Mechelen telt meer horecazaken, maar iets minder cafés dan een jaar geleden: “Veel uitdagingen voor bruine kroegen”Minder leegstand
Dat is volgens de stad ook te zien aan het aantal handelspanden en de leegstand. Dat wordt ieder jaar gemeten door Locatus, dat deze week haar nieuwe gegevens bekendmaakte. Daaruit blijkt dat er op het Mechelse grondgebied 1.512 gebruikte handelspanden zijn. Een jaar geleden waren dat er 1.503 en bij het begin van de legislatuur in 2019 1.446. 9,9% van de panden staat momenteel leeg. Dat is een daling ten opzichte van de 10,6% van vorig jaar en een status quo ten opzichte van 2019.
In het kernwinkelgebied zijn er 558 ingevulde handelspanden. Dat zijn er twee meer dan vorig jaar. Het aantal leegstaande panden daalde van 66 naar 63. Goed voor een percentage van 10,1%. Uitgerekend in winkelvloeroppervlakte steeg de leegstand wel licht. “Maar dat heeft te maken met het verdwijnen van Decathlon”, zegt schepen van Economie Greet Geypen (Voor Mechelen). “Er wordt werk gemaakt van een nieuwe invulling voor die ruimte.”
(De tekst gaat verder onder de foto)
“Wel bereikbaar”
“Deze cijfers tonen aan dat, wat er ook beweerd mag worden, Mechelen een robuust en veerkrachtig handelsapparaat heeft en de stad nog steeds bereikbaar is”, zegt Bart Somers. “Er zijn uitdagingen op het vlak van mobiliteit, maar daarom pasten we de vesten aan en breiden we de Shopping Shuttle verder uit. Gemiddeld vervoert die op zaterdag 1.273 shoppers. In de loop van het voorjaar willen we de shuttles ook op vrijdagavonden en woensdagen laten rijden.”
Lees ook: Mechelse horeca lanceert campagne om nijpend tekort aan personeel aan te pakken“Handel en horeca vormen de slagader van een stadscentrum. Zonder krijg je een lege en onaangename stad. Dat hebben we gemerkt tijdens de coronacrisis”, zegt Geypen. “Dat Mechelen als een van de weinig centrumsteden in Vlaanderen standhoudt, hebben we in de eerste plaats te danken aan onze handelaars. Zij beseffen dat het beter is om de taart voor iedereen groter te maken. Want als de handel het in het algemeen goed doet, is dat ook beter voor iedere individuele zaak.”
(De tekst gaat verder onder de foto)
Handel en horeca versterken
“Daarnaast zetten we ook met het beleid in op het versterken van onze handel en horeca”, zeggen Somers en Geypen. “Met Mechelen MeeMaken is er een unieke en sterke samenwerking met de handelaars, we vernieuwen winkelstraten zoals de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Geitestraat en we blijven focussen op netheid, veiligheid en beleving. Daarnaast heffen we leegstandbelasting om leegstand tegen te gaan en begeleiden we zaken die zich hier willen vestigen maximaal.”