Maar liefst 69.800 trucks rolden het afgelopen jaar van de band in de DAF-fabrieken. DAF-Westerlo produceert voor het merendeel daarvan de cabines en de assen, in Eindhoven worden aan de lopende band motoren geproduceerd en vindt de eindassemblage plaats. President-directeur Harald Seidel kan het dan ook moeilijk ontkennen: dit was het beste productiejaar ooit voor DAF (zie grafiek) in het 95-jarig bestaan van de onderneming.
Nadat DAF al eerder twee maal op rij de internationale titel van ‘Truck of the Year’ binnenharkte, kwam daar in 2023 onder andere ook nog eens de ‘Green Truck Award’ bovenop. Dat laatste onder meer omdat de nieuwste generatie zware vrachtwagens van DAF 10 procent zuiniger rijdt dan de voorgangers. Dat scheelt niet alleen aan de pomp, maar zuinigere trucks hebben in bijvoorbeeld Duitsland ook voordeel in de wegenbelasting.
2023 had twee gezichten
“De internationale markt voor zware vrachtwagens was in 2023 ongekend groot. Ze topte af op ruim 340.000 stuks”, legt president-directeur Harald Seidel uit. “Dat werd gedreven door een sterke economie. Daarnaast speelden ook leveringsproblemen bij enkele van onze concurrenten tijdens de Covid-periode een rol. Bestelde voertuigen werden in 2023 alsnog afgeleverd. Door de grote vraag naar trucks moesten wij in de eerste jaarhelft alle zeilen bijzetten.”
Maar 2023 bleek uiteindelijk ook een jaar met twee gezichten. “Na de pieken in de eerste jaarhelft zagen we in het tweede deel van het jaar dat de wegtransporteurs aarzelden. De duurdere financiering van hun nieuwe vrachtwagens, omwille van hogere rentes, zorgde voor een omslag, naast de inflatie en een economie die een pas op de plaats maakte.”
DAF schat 2024 dan ook voorzichtiger in. “De markt voor zware vrachtwagens zal tussen de 260.000 en de 300.000 liggen, dat is dus meer dan 10 procent minder dan in 2023. We moeten vechten voor de orders: de transporteurs denken weer meer na voor ze een nieuwe vrachtauto bestellen. Want voor hen geldt bovenop de vraag: heb ik voldoende vracht te vervoeren? Al zijn er per sector wel grote verschillen.”
DAF klokte in 2023 af op bijna 16 procent marktaandeel bij de zware trucks in Europa. “Dat betekent kansen, want 84 procent groeimogelijkheden”, knipoogt Harald Seidel. “Voor 2024 streven we naar 17,5 procent marktaandeel in het zware segment en 10 procent in het lichte segment.”
De truckproducent mikt voor de verdere verovering van marktaandeel ook op zijn nieuwe bakwagens, zoals laadwagens voor bouwwerven, kiepvrachtwagens en huisvuilwagens.
“Daar moet de groei in 2024 van komen”, zegt Harald Seidel. Wat ook (een beetje) kan helpen is de introductie van de nieuwe generatie trucks in Australië en de introductie van DAF in Mexico.
Elektrische markt
Daarnaast is er ook nog de nieuwe fabriek voor elektrisch aangedreven DAF-trucks in Eindhoven, waar in de zomer van dit jaar de eerste vrachtwagens van de band zullen lopen. “De belangstelling daarvoor groeit”, poneert Harald Seidel. “We gaan niet opeens duizenden elektrische trucks produceren, maar de aantallen zullen gestaag stijgen. ‘Doe mij er ook maar eens een’, zo zien we steeds meer klanten voor dit segment reageren. Voor ‘zero emission’ belevering in de stad is zo’n elektrische truck ideaal. Of voor specifieke taken: in Eindhoven bijvoorbeeld rijdt een deel van de huisvuilwagens elektrisch. Natuurlijk zijn we op dat vlak nog afhankelijk van hoe snel er laadstations worden bijgebouwd.”
Tot slot vermelden we nog een nobel streven bij DAF Westerlo. “Tegen 2030 gaan we hier zorgen voor 35 procent reductie van CO2”, zegt Stijn Van Eyken, managing director van DAF Trucks Vlaanderen. “Daarvoor gaan we op onze daken zonnepanelen leggen. En dat zijn er heel veel.”
Onderscheiding voor Zubeyde Cinar uit Westerlo
Nieuws uit de Kempense autofabriek was er ook bij het personeel te halen. Zubeyde Cinar uit Westerlo werd door haar 2.500 collega’s in Westerlo uitgeroepen tot laureaat van de ‘Diversity Award’. Zubeyde werkt als assemblage-medewerkster in de assemblagefabriek. Ze kreeg veel lof voor haar “inspirerend, open en uitnodigend karakter” en haar leuke initiatieven voor collega’s op de werkvloer.