In 2023 rolden er uiteindelijk 230.527 auto’s van de band in de fabriek. In Gent worden de belangrijkste elektrische modellen van Volvo gebouwd, de modellen XC40 en C40, maar ook de iets oudere modellen V60 en V60CC.
Vooral die eerste modellen worden steeds belangrijker bij Volvo: het aandeel volledig elektrische en hybride wagens bedroeg meer dan 53%. Daarvan was 44,5% volledig elektrisch en 9% hybride (PHEV).
De productie van de XC40 Recharge (full electric en hybride) werd vorig jaar verder opgedreven tot 88.137 geproduceerde wagens. Dat is ruim 38% van de totale productie. Van de C40 Recharge werden 35.306 wagens gebouwd, 15% van de totale productie.
Vanaf 2025 zal ook de volledig elektrische EX30 in Gent gebouwd worden. Daardoor zal de band dit jaar af en toe stil liggen bij de Gentse autobouwer. De productie van drie elektrische modellen zou er de komende jaren voor moeten zorgen dat de productie ruim boven de 200.000 wagens blijft liggen.
Die auto’s zijn niet enkel voor België bedoeld: slechts 6,8% gaat naar een Belgische klant, goed voor zowat 15.600 auto’s.
Volvo bouwt de auto’s voor de Chinese markt hoofdzakelijk in China zelf. Maar de modellen XC40 en C40 die voor de Europese en Amerikaanse markt bedoeld zijn, rollen in Gent van de band. Europa is goed voor bijna 70 procent van de afzetmarkt.
Het gaat dan vooral om het Verenigd Koninkrijk, dat bijna 15% van de in Gent gebouwde Volvo’s invoert. Thuisland Zweden is goed voor 20.000 in Gent gebouwde Volvo’s (9% van het totaal). Duitsland kocht 8,6% van de Gentse Volvo’s, Nederland 5,8%, Italië 5,1% en Spanje 3,6%.
Daarnaast waren 22,5% van de auto’s bestemd voor de Amerikaanse landen, Azië nam 5,6% van de wagens af.