deelwagenbedrijf green mobility Archiefbeeld. Foto: Green Mobility

Deelwagenbedrijf Green Mobility trekt weg uit Brussel en Gent

Deelwagenbedrijf Green Mobility trekt weg uit Brussel en Gent. De van oorsprong Deense onderneming zette in 2020 voet aan wal in ons land en is gevestigd in Antwerpen. Daar blijft het wel nog actief. Er werken een twaalftal mensen voor Green Mobility, die volgens de directie niet meteen hoeven te vrezen voor hun baan.

Green Mobility beschikt vandaag over zowat 350 deelwagens en onderscheidt zich van concurrenten omdat het toelaat om auto’s op een andere plaats achter te laten dan waar ze zijn opgepikt. Het was bij de opstart in 2020 actief in Gent en Antwerpen en begon een jaar geleden ook in Brussel deelwagens aan te bieden.

Dinsdag meldt het Brusselse nieuwsmedium BRUZZ dat Green Mobility in Brussel vertrekt en de directie van het deelwagenbedrijf bevestigt dat.

De Belgische directie zet een stap terug in Gent en ook in Brussel worden de activiteiten grotendeels teruggeschroefd. Voornamelijk om beloften aan het moederhuis in te lossen. “We hebben beloofd om ons te focussen op de markten die rendabel zijn”, zegt de Belgische CEO Steve Van Avermaet, “Gent en Brussel zijn daar helaas niet bij. Antwerpen en Brussels Airport wel.”

Concreet zullen in Gent en Brussel geen deelauto’s meer gehuurd kunnen worden. In Gent rijden vandaag gemiddeld een 30-tal wagens. In Brussel zijn gemiddeld 60 tot 70 voertuigen beschikbaar. Hoeveel klanten er in die steden ingeschreven zijn bij Green Mobility, wenst de directie niet te zeggen. Green Mobility is een beursgenoteerd bedrijf.

De vloot is vorig jaar nog uitgebreid met 200 voertuigen tot zowat 350 auto’s maar zal nu waarschijnlijk terug ingekrompen worden omdat zo een wagenpark te omvangrijk is om enkel Antwerpen te bedienen.

Deelwagenbedrijf Green Mobility is in België niet rendabel, maar het hoofdhuis in Kopenhagen wel. Het bedrijf, dat ook in Finland en Nederland deelauto’s regelt, was begin dit jaar nog optimistisch over het potentieel van haar activiteiten in ons land. Dat staat te lezen in het jaarrapport van het bedrijf.

Toen was een deelauto van Green Mobility goed voor een omzet van zowat 670 euro per kwartaal. Dat was iets meer dan in de voorgaande kwartalen maar onvoldoende om een winstgevend model rond te bouwen. Een uitbreiding van het wagenpark moest daar verandering in brengen. Maar de koers is ondertussen niet gekeerd. Het vertrek uit Gent en Brussel moet de cijfers nu uit het rood halen, al is die beslissing mogelijk niet definitief.

Van Avermaet betreurt de beslissing: “We sluiten natuurlijk niet graag markten. Het is spijtig maar het is belangrijk voor het voortbestaan van de firma dat er rendabiliteit is. Laat ons daar eerst aan werken”, klinkt het dinsdag. “Wie weet keren we ooit terug.” Klanten die in Brussel of Gent nog tegoeden hebben uitstaan, mogen die terugvorderen bij de klantendienst van Green Mobility.