Monroe by Valérie Foto: Kristof Van Rompaey

Valérie brengt succesvolle webshop naar Bergstraat met pop-upzaak

De Heistse Valérie Oyserman (35) houdt in de Bergstraat nog tot en met zondag 7 januari een pop-upzaak in damesmode open. Twee jaar geleden begon ze via Instagram kleding te verkopen. Intussen groeide haar zaak Monroe by Valérie uit tot een succesvolle webshop. De pop-up heeft voor Valérie een bijzondere betekenis, want hij bevindt zich pal in de winkelstraat waar haar overleden moeder graag tijd spendeerde. “Ze zou enorm fier geweest zijn”, zegt ze.

Monroe by Valérie blies op 1 december twee kaarsjes uit. Zaakvoerster Valérie Oyserman zet die verjaardag extra in de kijker met een pop-upzaak in Heist-centrum. “Tijdens corona werkte ik in een ziekenhuis”, vertelt ze. “Ik deed dat met plezier, maar er heerste rond die tijd toch wel wat verdeeldheid en negativisme. Daardoor raakte ik mijn vibe wat kwijt. Aangezien mode altijd mijn passie is geweest, ben ik toen stelselmatig voor mijn droom gegaan. In bijberoep kocht ik mijn eerste kleding in met een klein budget van mezelf.”

Valérie verkocht haar kleding eerst uitsluitend via Instagram. Na een halfjaar zegde ze haar job in het ziekenhuis op. “Ik gaf veel zekerheid op, maar ik wilde er voor blijven gaan”, zegt ze. “Er volgde een eenvoudige website en thuis begon ik geregeld shopeventjes te organiseren. Die bleven maar groeien, waardoor ik uiteindelijk ook de tuin in gebruik nam. Omdat het rond deze tijd nogal koud is om mensen buiten te ontvangen, ging ik op zoek naar een pand voor een pop-up. Dat heeft me enkele maanden gekost, maar het is gelukt.”

Onderscheid

Samen met haar echtgenoot en ex-profvoetballer Frédéric Frans heeft Valérie elf jaar in de Bergstraat gewoond. Vorig jaar was ze er ook al eens drie dagen te vinden in het vorige pand van NÓU Concept Store. Maar de Bergstraat betekent symbolisch nog veel meer voor Valérie.

“Mijn mama overleed in 2016 na een strijd van tien jaar tegen kanker”, zegt ze. “Ze heeft lang op hoog niveau gekunstschaatst en was vroeger altijd op de ijsbaan te vinden. Nadien woonden we lang in Keerbergen, maar toen ze ziek werd, wilde ze terug naar Heist, om dicht bij de Bergstraat te wonen. Ondanks alles was ze heel positief en was ze daar dagelijks te vinden. Iedereen kende haar. Dat ik er nu een pop-up run, zou haar heel fier hebben gemaakt.”

Met haar zaak mikt Valérie op betaalbare damesmode. “Ik werk niet met bekende merken”, zegt ze. “De moeilijkheid is het vinden van goeie leveranciers. Ik ben er vaak voor naar het buitenland geweest. Ik kwam ook vaak van kale reizen terug, maar inmiddels heb ik met een aantal leveranciers een goeie band. Met twee van hen produceer ik kleding die ik zelf teken. Die stuks worden nergens anders in België verkocht. Zo probeer ik me te onderscheiden van anderen, wat tot nu toe heel goed is uitgepakt. In de toekomst wil ik dat nog meer doen.”

Dromen

Af en toe kan Valérie rekenen op hulp van flexijobbers, maar grotendeels runt ze haar zaak alleen. Zo lang de pop-up geopend is, blijft haar webshop gesloten. “Al van in het begin wilde ik de zaak opbouwen met eigen centen, zonder gekke risico’s te nemen”, zegt ze. “Natuurlijk heb ik nog wel dromen, zoals een pop-up runnen in een stad als Antwerpen of misschien investeren in een winkelpand of een magazijn. Maar ik pak het stapsgewijs aan. In mijn hoofd ben ik wel al bezig met een volgend project. Waar, wanneer of hoe ligt nog niet vast.”

Valérie is trouw aan haar roots: ze blijft actief op Instagram. “Je vindt er allerlei video’s op terug waarin ik uitleg geef over de kleding”, zegt ze. “Ik toon bijvoorbeeld hoe hoog een taille komt of hoe veel rek er in een bepaalde stof zit. Het helpt klanten met hun online aankopen. De reacties op de pop-up zijn tot nu toe ook heel positief. Momenteel doen we aan koppelverkoop en vanaf 3 januari beginnen de solden. Wat ik zelf leuk vind aan een fysieke winkel, is dat je klanten rechtstreeks kunt helpen. Als iemand gelukkig buitenstapt met een perfecte outfit, word ik er zelf vrolijk van. Ik merk ook dat klanten dat advies op prijs stellen.”