“Lawaai en lichtvervuiling hebben we al”, zeggen de bewoners van Ottergem. “Met de uitbreiding die het bedrijf in onze achtertuin plant, zal het nog erger worden. Bovendien vrezen we dat ons dorp zal gebruikt worden als sluiproute voor de vrachtwagens die van en naar het La Lorraine rijden.”
Lees ook: La Lorraine Bakery Group investeert in bakkerijsite en zorgt voor 350 extra jobs
“Het bedrijf installeerde wel een aantal elektrische laadpalen om de koelinstallaties van de vrachtwagens van stroom te voorzien maar de meeste maken hier geen gebruik van en laten gewoon hun motor draaien om hun laadruimte te koelen, ook tijdens het wachten.”
Meer verkeer
De inwoners vrezen dat met de uitbreiding van het bedrijf er een evenredige stijging zal zijn van het verkeer. “En net omdat de Oudernaardsesteenweg op zich al een ramp is, vrezen we dat het aantal vrachtwagens dat aan en af door ons dorp eveneens zal toenemen. En tonnagebeperking zal ook geen zin hebben want dat lappen ze nu al aan hun laars.”
Ook de veertig meter hoge koeltoren die La Lorraine wil bouwen, is een doorn in het oog bij de inwoners van Ottergem. “We hoeven nu al geen licht meer aan te steken in onze keuken of woonkamer”, zegt woordvoerder van het buurtcomité Pascal Verhofstadt. “Alles wordt hier al verlicht door de sterke lichtpunten die nu constant branden. Met de nieuwe toren zal het nog veel erger worden en gaat er steeds meer lichtvervuiling ontstaan. Dat is nefast voor onze rust en zelfs ook voor de dieren die hun natuurlijke habitat verliezen.”
De inwoners van de gemeente vinden het jammer dat ze niet betrokken zijn bij de plannen van de bakkerijgigant. “Het minste wat ze konden doen was een bevraging organiseren bij ons en luisteren naar onze grieven. Omdat dat niet gebeurd is stellen wij ons vragen welke belangen hier primeren”, luidt het.
Geluidsscherm
Woordvoerster van La Lorraine Nele Van Malderen stelt de inwoners van Ottergem gerust. “Op dit moment is er inderdaad geluid van draaiende motoren”, zegt ze. “We hebben al een aantal elektrische laadpalen geplaatst maar die worden niet steeds gebruikt. Met de bouw van onze nieuwe koeltoren komt er ook de aanleg van een nieuwe parking waarop overal van die laadpalen zullen staan. Het zal verplicht zijn om die energie te gebruiken om de trucks te koelen. Er zullen inderdaad meer trucks zijn omdat de productie ook zal stijgen maar dat zal niet merkbaar zijn in het verkeer omdat we de logistiek gaan aanpassen.”
Volgens Van Malderen gaat het bedrijf ook een geluidsscherm bouwen. “Dat moet het lawaai tot een minimum beperken. Ook aan de lichtvervuiling hebben we gedacht”, zegt de woordvoerster. “We gaan bekijken op welke manier we er kunnen voor zorgen dat de inwoners van Ottergem geen last hebben van onze verlichting.”