“Na zes leerrijke jaren achter de schoolbanken, waarvan drie jaar als ondernemende studenten bij ons eigen bedrijfje, staan we te popelen om te starten aan een nieuw hoofdstuk voor ENJOY Digital en onze droom waar te maken.” Zo kondigen Yanelle en Jade aan op LinkedIn. De twee besties begonnen met ENJOY Digital toen ze samen Interactive Multimedia Design studeerden aan Thomas More Mechelen.
“We verveelden ons dood tijdens corona”, begint Yanelle. “Ik werkte toen als student in een broodjeszaak en besefte dat ik mijn tijd aan het verdoen was. Omdat ik al een diploma had, wilde ik iets doen waar ik goed in was en wat ik graag deed. Jade had exact hetzelfde gevoel. Je mocht tijdens corona vaak maar één contactpersoon hebben, dus werden we elkaars knuffelcontacten.”
Zo gezegd, zo gedaan. “Mijn mama is fotografe en van haar oude fotostudio maakten we onze vaste bureau”, vult Jade aan. “Hier begonnen onze brainstormsessies. Eerlijk gezegd namen we dit in het begin niet al te serieus. We wilden vooral iets zot doen.”
Na het brainstormen en het maken van de website, lanceerden de vriendinnen drie jaar geleden ENJOY Digital met een post op LinkedIn. “Daar is super veel reactie op gekomen. De likes en berichtjes stroomden binnen. Ook mond-aan-mond reclame heeft ons later geholpen. Dit hadden we totaal niet verwacht”, zegt Jade.
Wat doen jullie juist met ENJOY Digital?
Yanelle: “ENJOY Digital is een online marketing- en webdesign bureau. Wij vertellen het hele online verhaal van een bedrijf. Wij maken hun website, runnen advertenties en beheren de sociale media. Branding is ook een belangrijk luik. Wanneer een startende onderneming naar ons komt, maken wij een logo en bedenken we een huisstijl dat bij het verhaal past. We maken het bedrijf online zichtbaar en helpen het om hun verhaal te vertellen.”
En wie zijn jullie klanten?
Jade: “Eerst kwamen er vooral eenmanszaken bij ons aankloppen. Nu contacteren KMO’s ons ook, maar we zouden er graag nog meer bereiken. In ons klantenbestand zit veel variatie: we hielpen al tuin- , interieur- en modebedrijven. Zo blijft ons werk boeiend en spannend.”
Een bedrijf kan ervoor kiezen om de marketing uit handen te geven aan een extern marketingbureau of hiervoor iemand aan te nemen in loondienst. Wat is het voordeel om voor de eerste optie te kiezen?
Yanelle: “Het eerste dat in mij opkomt, is dat je met een externe blik naar je bedrijf laat kijken. Een ondernemer kijkt op een totaal andere manier naar zijn bedrijf. Zo worden bepaalde marketingopportuniteiten vaak niet gezien. Bij klanten met een complexe service is het op hun website soms niet duidelijk wat ze juist allemaal aanbieden. Wij weten dan meteen waar we moeten aan werken.”
Jade: “Dit is onze fulltime job waar al onze tijd en energie naartoe gaat. De persoon die intern de marketing doet, is waarschijnlijk nog met veel andere taken bezig en dus sneller afgeleid. Wij horen vaak van klanten dat de marketing achterop geraakt in functie van ander werk met een hogere prioriteit. Ook hebben bedrijven vaak goede ideeën maar niet de skills of middelen om die uit te werken. Het is dan onze taak om hier verder over te brainstormen. Niet alles moet from scratch gebeuren, we kunnen ook de aanvullende of uitvoerende factor voor een bedrijf zijn.”
Jullie wonen én werken samen. Worden jullie elkaar niet beu?
Yanelle: “Nee, eigenlijk verloopt dat heel smooth. We proberen werk en privé gescheiden te houden en als vriendinnen nog genoeg ontspannende dingen te doen. Op een bepaald moment spraken we te veel over het werk en toen beseften we meteen dat onze vriendschap stabiel moet blijven. We moeten investeren in de vriendschap, niet alleen in onze onderneming.”
Jade: “We maken niet veel ruzie en hebben allebei een positieve ingesteldheid. We nemen allebei ook graag risico’s en zeggen snel: je m’en fou. Dit typeert ons allebei. Het moest zo zijn dat we uiteindelijk samen gingen ondernemen.”
Jullie zijn allebei 24 jaar, toen jullie begonnen waren jullie 21. Dat is heel jong.
Yanelle: “Ondernemen op jonge leeftijd is niet altijd evident. Je hebt heel veel kosten en dit kan soms wel een stressfactor zijn. De flexibiliteit en vrijheid maakt wel veel goed. Ik vind het fijn om de verantwoordelijkheid te hebben om alles in goede banen te leiden.”
“Het voordeel van je marketing uit handen geven? Je laat met een externe blik naar je bedrijf kijken.”
Yanelle Van den Berghe
Hebben jullie tips voor student-ondernemers die ook willen beginnen of al bezig zijn met hun eigen bedrijf?
Jade: “Gewoon durven. Neem het vanaf het begin serieus en ga ervoor! Met een eigen bedrijf ben je in staat om te groeien. In het begin wisten we heel weinig, maar al doende leerden we veel bij en zijn we enorm hard gegroeid.”
Yanelle: “Laat je ook niet afschrikken door de opstart. Als student-zelfstandige heb je niet zoveel kosten en nog heel veel voordelen. Als het niet lukt, kan je nog altijd stoppen zonder verlies. Je hebt het dan alleszins wel geprobeerd.”
Jade: “Klanten hebben veel respect voor studenten die iets ondernemen. Ze begrijpen dat niet alles 100% perfect is van in het begin en dat je als student-ondernemer nog moet groeien.”
Hebben jullie met ENJOY Digital nog bepaalde ambities?
Yanelle: “We hopen op termijn ons team uit te breiden. We kijken ernaar uit om dan eens een afterwork te organiseren en op maandag iedereen in pyjama naar kantoor te laten komen.”
Jade: “Het zou heel leuk zijn om dan elke dag een ander thema te hebben. We willen ook heel graag een ballenbad en glijbaan op kantoor. We zeggen dat al drie jaar, dus ooit moet dit er komen. Dit typeert ons: we zijn professioneel, maar met een speels en ludiek kantje. Dat moet kunnen.”