Witzli-Poetzli Foto: Jan Van Der Perre

Uitbater Diego van Witzli-Poetzli benadrukt belang van muziekcafés: “Essentiële springplank voor opkomende artiesten”

Als onderdeel van een groter muziekplan maakt de stad Antwerpen 100.000 euro vrij om lokaal muziek talent te ondersteunen. Maar is dat wel genoeg? Wij gingen in gesprek met Diego Faes van muziekcafé Witzli Poetzli.

Antwerpse organisatoren die kleinschalige concerten programmeren voor opkomend talent krijgen tot 10 januari de kans om een concertvoorstel in te dienen. Een jury zal de inzendingen beoordelen. Wie geselecteerd wordt, krijgt een bedrag van maximaal 10.000 euro per jaar om twee jaar op rij zijn of haar project te realiseren. Wij namen poolshoogte bij Witzli-Poetzli onder de kathedraal, het muziekcafé dat al jaren een vaste waarde is in de lokale muziekscène in Antwerpen.

“Sinds corona is er veel veranderd”, steekt Diego van wal. “De muziekcafés hebben tijdens de lockdowns financiële klappen geïncasseerd, waardoor meerdere gelegenheden zijn verdwenen. Zelfs de overgebleven cafés hebben moeilijke keuzes moeten maken met de beschikbare middelen. Het onderhouden van een cultuurplatform vereist momenteel enorme moed, energie en financiële investeringen, waardoor spontane, informele optredens in cafés bijna zijn verdwenen.”

Diego Faes en dj Anouch Van den Block. Foto: Jan Van der Perre

Daarom is de financiële steun van de stad volgens Diego cruciaal om het tij te keren. Toch is er bezorgdheid dat 100.000 euro misschien niet voldoende is. “Het is een goed begin, want door zo’n middelen geef je als stad het signaal dat je wel om de lokale muziekcultuur geeft. Daarom hoop ik dat dit niet eenmalig is. Maar met alleen subsidies kom je er natuurlijk niet. Mensen zullen steeds vaker moeten betalen voor muziekoptredens.”

Volgens Diego zijn muziekcafés zoals Witzli Poetzli noodzakelijk om Antwerpen leefbaar te houden. “De rokerige muziekcafés met de plakkerige vloeren zijn een essentiële springplank voor opkomende artiesten. Veel grote namen die je op festivals of in de concertzalen kan horen, zijn bij ons in het ‘slijk’ moeten beginnen”, lacht Diego. “Het is dankzij de lokale muziekcafés dat zij kunnen doorbreken.”

Foto: Jan Van der Perre

In Witzli Poetzli hebben al meerdere opkomende talenten gespeeld. Zoals Nel Ponsaers die onder de naam Alderson speelt. “Tijdens de lockdown organiseerden wij livestreams en had ik onder meer Nel Ponsaers uitgenodigd om te komen spelen. Het is plezant om te zien dat ze nu bekend aan het worden is. Ook Nick de Bruin is toen begonnen en is nu tot een grotere naam uitgegroeid.”

Ook vinyl-dj Anouch Van den Block (33) draait geregeld in de Witzli-Poetzli en benadrukt het belang van de lokale muziekscène. “Muziekcafés hebben een ander gevoel dan een club of een festival. Bovendien is de kans groot dat je ook door andere cafés wordt gevraagd. Het heeft een soort van domino-effect door het lokale karakter van die plekken.”

“De stad zou fierder moeten zijn op al het talent dat hier zit. In andere steden zoals Brussel en Gent wordt er meer georganiseerd om opkomend talent te steunen. En dat is belangrijk want muziekcafés en andere initiatieven kunnen voor vereniging tussen de inwoners van de stad zorgen”, geeft ze nog mee.

Het behoud van het muziekcircuit is voor Diego van vitaal belang om te voorkomen dat Antwerpen een Bokrijk aan de Schelde wordt. “Een dode stad die overspoeld wordt met air bnb’s en dure vastgoedprojecten. Dat trekt mensen aan die enkel de voordelen van de stad willen en niet kunnen leven met de nadelen zoals overlast door feestjes en livemuziek. Ik snap dat een muziekoptreden op een dinsdag voor sommige mensen niet fijn is, maar een stad kan pas een stad zijn als haar inwoners ook de ruwere kantjes kunnen verdragen.

Foto: Jan Van der Perre

Diego probeert wel om zich aan te passen aan de ‘gevoelige oortjes’. “Beide partijen moeten een beetje water bij de wijn doen. Zo laat ik tegenwoordig mijn dj-sets tot ten laatste 1 uur ’s nachts doorgaan. Maar eigenlijk is dat veel te vroeg. Als het van mij afhangt, beginnen we pas om 22 uur en gaan we door tot 3 uur ’s nachts. “

Volgens de café-uitbater zijn er wel manieren om opnieuw leven in de Antwerpse muziekcafés te blazen. “Andere landen hebben al geëxperimenteerd met het idee om een immateriële waarde toe te kennen aan bepaalde clubs of muziekcafés. Maar dat is natuurlijk iets complex. Er moet dan vanuit hogere instanties de wil zijn om zich te verdiepen in het nachtleven. Nog een mooi voorbeeld is om een nachtburgemeester aan te stellen zoals dat al een tijdje in Amsterdam gebeurd. Die geeft beleidsadvies om het nachtleven in de stad te bevorderen.”