sofidel Foto: Ilke Tobback

Sofidel Benelux schenkt 6.000 euro aan Sterke Jan ten voordele van Kom op Tegen Kanker

Duffelse papierfabrikant Sofidel Benelux schenkt 6.000 euro aan Kom op tegen Kanker, via vereniging Sterke Jan. “Dit is weer een bevestiging dat we het goed doen en dat er in Duffel aan ons gedacht wordt”, vertelt Jan Asselberghs.

Sofidel Benelux, de hygiënische papierfabrikant uit Duffel steunt ieder jaar een lokaal initiatief. Dit jaar schenkt het bedrijf zijn goededoelencheque ter waarde van 6.000 euro aan Sterke Jan. Dat is een Duffelse vereniging die zich al fietsend inzet voor Kom op tegen Kanker. “In meer dan dertien landen steunt Sofidelgroep sociale initiatieven en Sterke Jan is er daar zeker een van. Ook in 2024 hopen wij Kom op tegen Kanker te blijven steunen”, vertelt verantwoordelijke Victor De Boeck.

Medewerker Marc Tielemans was de persoon die het gekozen goede doel aanbracht. “Ik heb geen seconde getwijfeld om deze organisatie naar voren te schuiven. Swa, een van de Sterke Jannen is mijn buurman. Het is een lokaal project, maar ik zie hoe de vereniging jaar na jaar groeit en dat is ongelofelijk. Ik overweeg om binnenkort ook mee te fietsen”, vertelt Marc. “Omdat het een lokaal initiatief is en velen helaas geconfronteerd worden met kanker, was de keuze snel gemaakt”, voegt HR Manager, Tom De Poorter toe.

Sterke Jan

Tien jaar geleden werd Sterke Jan opgericht door de vriendengroep van Jan Asselberghs die hem wilde steunen in zijn strijd tegen darmkanker. “Door er vroegtijdig bij te zijn, kon de chemobehandeling snel starten en kon ik een operatie ondergaan. Nu gaat het goed met mij, maar er zijn ook heel andere verhalen van mensen die het te laat vaststellen. Daarom kan ik niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om een darmonderzoek te laten uitvoeren”, vertelt Jan.

Dat een groot bedrijf als Sofidel Benelux Jan’s vereniging uitkiest, komt bij hem warm binnen. “Dit is weer een stap vooruit en een bevestiging dat er in Duffel aan ons gedacht wordt en dat we het goed doen. Het is natuurlijk heel belangrijk dat het geld goed terecht komt en dat is zeker het geval”, gaat Jan verder. Volgens algemeen directeur van Kom op tegen Kanker, Marc Vansteenbrugge zal het bedrag gebruikt worden voor uitbreiding van medische onderzoeken. “Dit is een mooi voorbeeld van de lokale verbinding die we graag terug zien”, klinkt het.

Hechte vriendengroep

Wat begon als een klein wielergroepje, opgericht door vrienden groeide intussen uit tot een grootschalig, gepassioneerd team van een tachtigtal fietsers, supporters en sponsors die samen strijden tegen kanker. “Van 20 tot 72 jaar, alle soorten leeftijden komen samen, dat is het mooie aan onze groep. We hebben een hele sterke band en zijn een hechte vriendengroep geworden.”

Ook dit jaar neemt de vereniging met tien teams deel aan de 1.000 kilometer van Kom op tegen Kanker. Omdat de inschrijving 5.500 euro kost, moeten ze in totaal 55.000 euro bij elkaar krijgen. Hiervoor organiseert de vereniging verschillende evenementen als een wijnverkoop of de jaarlijkse Sterke Jan Classic, maar ook bijdragen als die van Sofidel Benelux vormen het geheel.

Unieke inkijk

Ter gelegenheid van de overhandiging van de cheque bood Sofidel Benelux nog een unieke rondleiding in de fabriek aan. Zo kregen de vertegenwoordigers van Kom op tegen Kanker en Sterke Jan een blik achter de schermen van de papierfabrikant. In Duffel werken er zo’n 150 werknemers en worden er per minuut ongeveer 1.100 meters aan wc- of keukenpapier geproduceerd. “Dit is niet het typische uitje dat we dagelijks meemaken. Heel indrukwekkend om te zien”, klinkt het.