“De carnavalisten moeten niet ongerust zijn, want we bouwen tegelijk ook nieuwe werkhallen voor de opbouw en stalling van hun wagens”, garandeert schepen van Ruimtelijke Ordening Jan De Graef (N-VA). In een van de oude fabrieksgebouwen zijn immers al jaren de Wuitenshallen gehuisvest, waar carnavalsgroepen hun wagen kunnen bouwen en stallen. “Het terrein en de inmiddels verloederde fabrieksgebouwen erop werden tot voor enkele jaren ingenomen door een handel in tweedehandse autobanden. De industriële gebouwen hebben een totale oppervlakte van ruim 5.000 vierkante meter, waarvan één loods met plat dak en vijf met zadeldaken en asbest golfplaten. Een bodemonderzoek heeft intussen wel al uitgewezen dat er geen ondergrondse vervuiling aanwezig is.”
NV Baantje en DDS
Dat de gemeente deze zone wil én kan saneren en ontwikkelen, heeft te maken met enkele doordachte financiële constructies. “De NV Baantje, dochteronderneming van het gemeentelijk autonoom gemeentebedrijf HIM, beschikt over de site die mits een grondige ingreep kan rekenen op een subsidie van 500.000 euro. De gemeente gaat bovendien een prefinancieringsovereenkomst aan met de intercommunale DDS. “Die beschikt over de knowhow van een ruimtelijke planner, architecten en een omgevingsambtenaar om het dossier technisch voor te bereiden. We hebben drie jaar de tijd om hier een KMO-zone te ontwikkelen, gecombineerd met enkele woningen, een wandelverbinding tussen Veld- en Noordstraat en vooral ook een nieuwe carnavalshal van 1.500 vierkante meter.
“Ik ben blij en fier dat we dit project kunnen realiseren. De HIM wordt schuldenvrij, we realiseren een mooie KMO-zone voor een 15-tal jonge starters en uitbreidende ondernemers en ook de carnavalisten krijgen een mooie accommodatie. Deze site krijgt dus een veel betere invulling dan de 80.000 autobanden die hier tot voor kort opgestapeld werden.”
Voorzitter Pieter Maes van het Wuitenscomité juicht de bouw van nieuwe en ruimere carnavalshallen toe. “De groepen vinden zelden onderdak op de particuliere markt”, zegt Maes. “Bovendien worden de wagens alsmaar groter en ook de kleinere groepen hebben meer ruimte nodig. Het is eigenlijk vrij eenvoudig: hoe meer plaats er is voor de groepen, des te mooier wordt de Wuitescavalcade. We voeren hierover al een tijdje gesprekken met het gemeentebestuur en zijn blij dat een oplossing in de maak is.”