De Victoriestraat in Turnhout mocht op 27 oktober de nieuwe winkel Julia verwelkomen. De drijvende kracht achter deze boetiek is de Nederlandse Birgitte Beishuizen (34). Middenin de turbulente coronajaren, in mei 2021, waagde ze haar eerste voorzichtige stappen in de onlineverkoop. “Julia begon als een tijdsopvulling voor mij. Kleding is altijd mijn passie geweest, en via sociale media begon het al te groeien.”
De keuze voor de naam Julia was snel gemaakt. “Ik wilde mijn dochter graag Julia noemen, maar mijn man had andere voorkeuren. Ik heb intussen twee dochters, en nu is de winkel eigenlijk mijn derde kind.”
Online als basis
Wat ooit begon als een hobby, transformeerde in januari 2022 tot haar hoofdberoep. “Alles gebeurde vanuit mijn huis in Rijkevorsel, waar ik met mijn man en dochters woon. Sociale media, pakketverzendingen, retourverwerking: alles vond daar plaats.”
Hoewel Julia nu een fysieke shop heeft, blijft de onlineverkoop cruciaal. “Alles is via internet beschikbaar. Niet alles past in de winkel, en online bieden we een breder assortiment. Je kunt bijvoorbeeld via internet bestellen en je aankoop in de winkel ophalen.”
Hun gezinswoning in Rijkevorsel dient nu uitsluitend als thuis, de kartonnen dozen en pakketjes zijn eindelijk verdwenen uit de garage. “Sinds anderhalf jaar heb ik ook personeel: een fulltime medewerker in de winkel, heel wat weekendhulp, iemand voor de sociale media en iemand voor het werk achter de schermen. Ik ben een soort vliegende keeper. Voorheen deed ik alles zelf, maar het was echt nodig om hulp in te schakelen.”
Basic met blikvangers
Birgitte kiest zelf de kleding op basis van haar eigen stijl, die ze als basic omschrijft. “Alles hier is basic, gecombineerd met eyecatchers en in lijn met de laatste trends. Het is belangrijk dat je alle items eindeloos kunt dragen.”
Naast kleding biedt Julia een uitgebreid assortiment accessoires, waaronder sieraden, zonnebrillen, tassen en schoenen. “Ook hier streven we naar tijdloosheid.”
Naast kwaliteit benadrukt Birgitte het belang van betaalbaarheid. “Ik houd van afwisseling in kleding, dus alles moet een eerlijke prijs hebben. We hebben sweaters van €49,95, gilets van €39,95 en oorbellen van €19,95.”
Het merendeel van de doelgroep bevindt zich tussen 25 en 55 jaar. “Hoewel ik denk dat iedereen hier kan kopen, moet het gewoon bij je smaak passen.”
Van pop-up tot permanent
Voordat Julia zich vestigde in Turnhout, organiseerde het bedrijf al verschillende pop-ups in Antwerpen, Turnhout en Arendonk. “Dat was een bewuste keuze. In eerste instantie geloofde ik sterk in online bereik, maar na verloop van tijd merk je dat mensen ook behoefte hebben aan iets fysieks. Die pop-ups waren heel doordacht.”
Waarom Turnhout als locatie voor de eerste fysieke winkel? “Hier bevinden zich veel van onze klanten, het is goed bereikbaar en de LeBon-site heeft een uitstekend imago.”
Of er uitbreidingsplannen zijn, is nog onzeker. “Het is prettig om een vaste basis te hebben voor ons Julia-verhaal. Mogelijk volgen er meer locaties, maar op dit moment hebben we genoeg aan de webshop en de winkel. De toekomst zien we wel.” Een nieuwe pop-up is in ieder geval wel al gepland voor volgende zomer. “De locatie kan ik nog niet onthullen, maar het concept van de pop-ups blijven we zeker aanhouden.”