geerinckx antoine_geerinckx3

Milieu expert Antoine Geerinckx laat zijn licht schijnen op klimaatakkoord van Dubai

KNOKKE - De kogel is door de kerk. Tijdens de COP28 in Dubai hebben de nationale delegaties  een routekaart goedgekeurd voor een overgangsfase 'weg van fossiele brandstoffen', een primeur voor een VN-klimaatconferentie. Het akkoord ging nog niet zo ver om te pleiten voor een al lang gevraagde 'uitfasering' van olie, steenkool en gas. De Knokse milieu expert Antoine Geerinckx (CO2logic) analyseerde het akkoord, ziet nog vraagtekens staan maar onthoudt nu alvast het positieve: "Beter een akkoord dan geen akkoord", zegt Geerinckx. "Al blijven bepaalde passages voor interpretatie vatbaar. Een routeplan bijvoorbeeld, wat zegt dat? En wat met de timing?"   

Het is essentieel om samen te komen rond echte, praktische en betekenisvolle klimaatoplossingen die passen bij de omvang van de klimaatcrisis. Zo sprak VN-secretaris- generaal Gutteres op de klimaatconferentie in Dubai. 

“Een meer dan terechte insteek van Guterres want jaarlijks wordt wereldwijd nog altijd rond de 43 miljard ton CO2-uitgstoten”, aldus Antoine Geerinckx. “De sociale kost van klimaatverandering (‘social cost of carbon’) of beter gezegd, de kost voor de maatschappij, is ongeveer 417 dollar per ton CO2, aldus een studie van de Stanford University. Dat zorgt voor een enorme schuld die constant voor ons uitgeschoven wordt en die de huidige samenleving en vooral de nieuwe generatie(s) zullen moeten dragen.”

Stop de subsidies

Volgens milieu expert Antoine Geerinckx zal de koe bij  de horens moeten gevat worden. “Eén van de grootste problemen in ons huidig systeem is dat de baten-winsten van de grootste vervuilers geprivatiseerd worden terwijl de lasten of negatieve impacten zoals CO2-uitstoot, fijnstof,… gemutualiseerd worden”, dixit Geerinckx. “We moeten dringend evolueren naar een maatschappij waar baten EN lasten geprivatiseerd moeten worden. Fossiele brandstof bedrijven verdienen miljarden ten koste van onze gezondheid, economie en ons klimaat. Indien deze bedrijven voor de lasten zouden moeten betalen dan zou onze wereld er al helemaal anders uitzien. Helaas betalen ze daar duidelijk niet voor, ze krijgen zelf nog jaarlijks 13 miljard subsidies van de Belgische overheid. Op wereldvlak zouden de fossiele brandstofsubsidies jaarlijks ongeveer 7 biljoen bedragen, genoeg om de klimaatproblematiek aan te pakken. Deze subsidies onmiddellijk stopzetten en een globale of tenminste een EU CO2-taks (vervuiler betaalt) doorvoeren zal waarschijnlijk een van de enige oplossingen zijn om de noodzakelijke uitfasering te versnellen. Want momenteel is de verklaring van Dubai een intentie zonder timeline. Dat is nog een van de addertjes onder het gras.”