Het is geen bus en ook geen tram. Dus een trambus, die alvast niet op sporen rijdt. Bij wijze van test, toen Busworld nog zijn beurs in Kortrijk organiseerde, reed het vehikel al eens door de Kortrijkse straten. Bij het begin van de legislatuur van het stadsbestuur werd het project met veel poeha aangekondigd. Maar al die jaren bleef het ook stil. Tot nu.
Unizo Kortrijk stelt zich grote vragen bij de impact die de komst van de trambus zal hebben op de handelaars in de Doorniksewijk. “Op zich is de trambus een goed systeem om Hoog Kortrijk met het centrum te verbinden, maar we vrezen vooral dat de invoering van eenrichtingsverkeer in de Doorniksewijk een enorm nadelige impact zal hebben op de handelszaken”, is te horen bij Unizo dat vooral winkeliers vertegenwoordigt.
Vragen, en terecht, worden ook gesteld bij de parkeermogelijkheden voor klanten. Vandaag kan de auto in bijna alle zaken pal voor de deur wordt gestald. Een niet te onderschatten troef die ook op de helling zou komen te staan, zo wordt gevreesd.