promation

Promation breidt uit naar VS: “Zij kopen onze know-how”

Een Amerikaans bedrijf heeft de rechten gekocht om met de know-how van automatisatiespecialist Promation aan de slag te gaan. Daarmee zet het bedrijf uit Heist-op-den-Berg haar eerste stappen in de Verenigde Staten. "Er lopen nog gesprekken met bedrijven in Azië en de Europese Unie voor een soortgelijke samenwerking", zegt zaakvoerder Stijn Provoost.

“Door onze expertise zijn Amerikaanse bedrijven in Booischot komen aankloppen”, vertelt Provoost. “Maar de afstand België – Amerika is voor ons te groot, zeker omdat er in de VS ook andere wetgevingen rond machinebouw bestaan. Daarom hebben we met enkele partijen een samenwerking besproken en uiteindelijk een akkoord gesloten met een Amerikaanse integrator die meer dan 800 mensen tewerkstelt.”

“Zij kopen ons know-how”, legt hij uit. “Nu gaan we hen een jaar ondersteunen om de kennis over te dragen en de eerste installaties mee te ondersteunen. Daarnaast bouwen we met dit bedrijf een samenwerking uit op basis van R&D en ontwikkeling van nieuwe producten. En er lopen nog gesprekken met bedrijven in Azië en de Europese Unie voor een soortgelijke samenwerking.”

Lees ook: Specialist in automatisatie verhuist van Berlaar naar Booischot

Robots en cobots 

Promation, in 2011 begonnen als Provoost Automation, is actief in de automatisatiesector. Kort gezegd: ze bouwen robots die zware taken kunnen overnemen van mensen of cobots waarmee mensen kunnen samenwerken. “Zo hebben we de Cofeeder, een cobot die karton aanvoert naar machines. Dit toestel ondersteunt zijn operator om zijn rug en polsen te sparen van het zware werk. De robot werkt dus zij aan zij met mensen, zodat mensen niet moeten werken als robots.”

“Van dit type zijn er de voorbije jaren al veel besteld, sommige bedrijven zelfs een tiental cobots in één keer. We zien ook dat andere bedrijven uit de sector gelijkaardige cobots proberen ontwikkelen, maar het is hen nog niet gelukt op het niveau waarop wij kunnen werken.”