Mia De Smeth. Foto Dirk Vertommen Mia De Smeth. Foto Dirk Vertommen

Drogisterij Mia geeft geen korting tijdens Black Friday: “Ik schenk liever aan een goed doel”

Handelaars, zeker online, spelen de jongste jaren massaal in op Black Friday. Ze promoten hun zaak met forse kortingen. Niet zo bij Drogisterij Mia in Mechelen. “Ik geef bewust geen kortingen, ik schenk liever aan een goed doel”, zegt Mia De Smeth. En dus gaan er centen naar de werking van armoedeorganisatie De Keeting.

Handelsvereniging Mechelen MeeMaken moedigt klanten tijdens Black Friday aan om vooral lokaal te shoppen en kiest komende vrijdag bewust voor een Local Friday. “Ik vind dat al heel positief”, zegt ze. Zelf gaat de onderneemster nog een stap verder omdat ze de hype verkeerd vindt, maar er tegelijk wel een positieve draai aan wil geven.

‘We moeten niet alles blindelings volgen wat uit Amerika naar hier komt overgewaaid. Zeker niet als het aanzet tot overconsumptie. Dat is in onze drogisterij al minder het geval, want het overgrote deel van wat ik verkoop zijn nuttige schoonmaakartikelen en onderhoudsproducten. Weinig impulsaankopen dus, maar toch”, vertelt Mia.

Schenking aan goed doel

Terwijl op Black Friday, en zelfs de dagen vooraf en daarna, in heel wat handelszaken en zeker op het internet met fikse kortingen wordt gezwaaid, blijven de prijzen in drogisterij Mia onveranderd. “Ik geef bewust geen korting aan klanten. Het geld dat ik anders minder zou ontvangen, schenk ik liever aan een goed doel. Er zijn ook in Mechelen heel wat mensen die op de 24ste van de maand amper nog iets kunnen uitgeven en die wil ik een beetje tegemoetkomen”, legt Mia uit.

Daarom heeft ze beslist om het uitgespaarde geld van kortingen aan De Keeting te schenken. “Ik schenk liever een mooi bedrag aan een armoedeorganisatie. Ik ben ervan overtuigd dat mijn klanten hier begrip kunnen voor opbrengen. Trouwens, op het advies dat ik bij elk product geef, beknibbel ik niet. Dat krijgen ze voor de volle honderd procent.”