De zeven drijvende krachten achter Unizo Pajottenland komen uit zeer uiteenlopende sectoren. Jonathan Vellemans van ’t Krekelhof en Birger Van Acker van de Flavor Shop nemen samen een duo-voorzittersrol op zich. Ilse Devogel van ID-Medico is secretaris en Wouter Delcourt van Norgay Accountancy is penningsmeester. Verder engageren zich ook nog Bjoke Devos van De Rekolt en Bart en Mario Ellast van E-Therm zich in het bestuur.
Lees ook: Ondernemend Vlaanderen viert tiende editie van ‘Dag van de Ondernemer’“We bieden onze leden een netwerk aan. Ze kunnen inspiratie vinden bij collega-ondernemers. regelmatig organiseren we infomomenten”, zegt co-voorzitter Jonathan Vellemans. “We willen een klankbord zijn om lokale problemen en de visie van de ondernemers in kaart te brengen. Wij zijn de voelsprieten voor wat er leeft op het vlak van lokaal ondernemen.”
Nood
Volgens covoorzitter Birger Van Acker was er echt nood aan een lokale afdeling. “We zijn een bloeiende en creatieve regio met veel ondernemers, maar voor activiteiten in verband met hun bedrijf moesten die ondernemers tot nu toe altijd andere oorden opzoeken. Daarom hebben we de koe bij de horens gevat en hebben we zelf een afdeling van Unizo voor het Pajottenland opgericht. We willen ook anderen inspireren, en mensen die niet goed durven, enthousiasmeren om de stap te zetten naar het ondernemerschap. Want ik zat zelf met een ei in mijn broek toen ik als ondernemer begon.”
Op de startavond van de lokale afdeling in De Rekolt in Gooik mochten Isabel Coppens en Anke De Boeck uit Gooik als inspirerend voorbeeld hun bedrijf Cîme voorstellen. “Elf jaar geleden zijn we gestart met een bedrijfje dat biologische en duurzame huidverzorgingsproducten verkoopt op basis van ingrediënten uit de Himalaya”, vertellen ze. “We werken daarvoor samen met lokale, vaak vrouwelijke partners in Nepal.”
Cîme kwam er na een opvallende carrièreswitch: beiden zijn advocaat van opleiding. “Maar we hebben onze toga aan de haak gehangen en beslist om als ondernemer te starten.”
Dat het opstarten van een onderneming niet altijd een walk in the park is, bewijst ook hun verhaal: “In het begin ben je zo fier op je product en denk je dat iedereen erop zit te wachten. Maar onbekend is onbemind. Mensen komen niet vanzelf naar je product. Je moet echt de boer opgaan, in de media komen, sociale media gebruiken. Maar wij hebben nog geen dag spijt gehad van onze switch.”