“Klanten, werknemers, investeerders en regelgevende instanties eisen inderdaad steeds meer transparantie en verantwoording over hoe je als bedrijf een positieve impact hebt op mensen en planeet, terwijl je een eerlijke winst behoudt”, zegt Jurgen Mortier. “Veel ondernemers spelen hier al op in met concrete duurzaamheidsprogramma’s. Maar de vraag die op vele lippen ligt, is: hoe creëer en verspreid je als bedrijf je eigen authentieke duurzaamheidsverhaal op een overtuigende en zinvolle manier? Die vraag willen we als experts van 3rd Rock Collective samen met middelgrote en grote bedrijven beantwoorden.”
“3rd Rock Collective brengt daarom een uitgebreide kennis van zaken rond duurzaamheid samen met een krachtige, verhelderende storytelling”, zegt Dirk Remmerie. “Met onze journalistieke aanpak vertellen we hoe bedrijven positieve inspanningen leveren voor ons grootste kapitaal: deze derde rotsige planeet vanaf de zon waar wij op leven en waar wij om – zouden moeten – geven. Vandaar de naam: 3rd Rock Collective. Ons team van doorgewinterde communicatie-, content- en designexperts versterken we met een netwerk van ESG-specialisten.”
No-nonsense aanpak
“Die robuuste, no-nonsense aanpak gericht op impact, komt ook in een attractief jasje”, vult Peter Frison aan. “Design en datavisualisatie zijn onmisbaar als je je duurzaamheidsverhaal tot bij je klanten, je leveranciers of je financiers wil brengen. Bovendien hebben we alles in huis om de duurzaamheidsreis en -prioriteiten te vertalen naar alle mogelijke mediaplatformen. Een digitaal of papieren duurzaamheidsrapport kunnen we perfect begeleiden, maar waarom niet een communicatieprogramma opzetten met video, explainer movies of podcasts?”
“Ja, duurzaamheid inbouwen in je bedrijf en er over communiceren is vaak complex en vergt een investering”, besluit Remmerie. “Maar het is doenbaar, en vooral: een uitgelezen kans om je als bedrijf te profileren en je reputatie te versterken. Diverse onderzoeken tonen aan dat een meerderheid van bedrijven die investeren in ESG (Environment, Social, Governance), daar op verschillende vlakken de vruchten van plukken: een sterkere klantentrouw, meer vertrouwen in de onderneming en producten, en stijgende inkomsten.”