Alma-warenhuizen stoten volgend voorjaar hun textielafdelingen af De Alma Carrefour Markets in onze regio, zoals hier in Geel, gaan begin volgend jaar over in handen van Carrefour Belgium. — © Hans Otten

Alma-warenhuizen stoten volgend voorjaar hun textielafdelingen af

De Alma Carrefour Markets in Geel en Mol stoten begin volgend jaar hun textielafdelingen af. Dat is een gevolg van de overname van de acht Alma-warenhuizen door de supermarktgroep Carrefour. Voor de klant verandert er in feite verder niets.

Het personeel van de acht Alma-warenhuizen – die onder de vlag van Carrefour Market open zijn in Geel, Grobbendonk, Herentals, Mol, Mol-Wezel, Bilzen, Lommel en Sint-Niklaas – kreeg eerder deze week het nieuws te horen dat de winkels vanaf het voorjaar 2024 overgaan in handen van Carrefour Belgium. De Molse familie Troukens heeft als eigenaar beslist om de uitbating stop te zetten en alle aandelen van haar NV’s Alma en Restora aan de supermarktketen over te dragen. Maar daarmee is de overname nog niet helemaal rond.

“Het gaat om verschillende vennootschappen en dat maakt het juridisch altijd complex”, zegt woordvoerder Regine Van Tomme van Carrefour Belgium. “We hebben onderling een overeenkomst bereikt over de overdracht van alle aandelen. Die overdracht leggen we zoals wettelijk voorgeschreven de komende weken nog voor aan de Belgische mededingingsautoriteit. We hebben er alle vertrouwen in dat deze zal worden goedgekeurd zonder bijkomende maatregelen. De ondernemingsraad en de medewerkers zijn eerder deze week geïnformeerd over deze intentie.”

Franchisenemers

Het lijkt op het eerste gezicht de omgekeerde beweging van wat er zich de laatste jaren in de supermarktsector afspeelt, waar ketens de winkels in eigen beheer afstoten en door franchisenemers laten uitbaten. “Wij zijn blij dat de familie achter de Alma-warenhuizen ervoor gekozen heeft om bij Carrefour te blijven, maar Carrefour gaat die nu niet zelf uitbaten”, stelt Regine Van Tomme. “Als de overdracht wordt goedgekeurd, gaan wij zelf op zoek naar andere franchisenemers om de winkels te runnen. De familie blijft overigens nog eigenaar van de panden.”

Carrefour neemt de twee textielafdelilngen Alma Fashion Markets in Geel en Mol niet mee over. — © Hans Otten

Regine Van Tomme benadrukt dat er voor de trouwe klant ‘buiten een andere franchisehouder’ niets verandert, het is absoluut de bedoeling alle acht winkels als Carrefour Market voort te zetten. Zo is het warenhuis in Mol het voorbije jaar nog grondig vernieuwd. Maar de klanten van den Alma in Geel en Mol gaan niettemin wel een belangrijke wijziging zien. De huidige textielafdelingen, die enkel op deze twee plaatsen als Alma Fashion Market in de Carrefour Market zijn geïntegreerd, verdwijnen uit de winkels. “Die expertise hebben we niet, zodat we de textielafdelingen niet mee overnemen”, zegt Van Tomme. “Die activiteit was echt nauw verbonden aan de familie.”

Opvallend is dat amper twee weken geleden nog een aparte Facebookpagina voor Alma Fashion Market is aangemaakt om collecties en promoties in de kijker te zetten. De directie van de Alma-Warenhuizen wenste zelf niet te reageren omdat het dossier nog niet volledig rond is.