ecopath sint-truiden

Hét Product Made in Limburg: het fietspad van Ecobeton

Uit meer dan 400 inzendingen heeft 'het grote publiek' een finale selectie gemaakt van 5 kanshebbers op de Made in Limburg Award 2023, uitgereikt voor hét allerbeste product dat hier in deze provincie wordt vervaardigd. Vandaag stellen we de 5 finalisten aan u voor die op 21 november strijden voor de hoofdprijs: (2) Ecobeton Water Technologies uit Sint-Truiden, dat innoveert met een comforabel en milieuvriendelijk fietspad.

“Ecopath® is een innovatief prefab-betonnen fietspad, dat onderhoudsvrij is, eenvoudig kan aangelegd en opnieuw gedemonteerd worden, én bovenal aangepast is aan de noden van onze hedendaagse maatschappij”, zegt Luc Vandebeek, CEO van Ecobeton Water Technologies uit Sint-Truiden. “Het product werd hier ontwikkeld en wordt gemaakt in onze eigen fabriek in Sint-Truiden. We zijn op het idee gekomen in het kader van onze missie: het creëren van oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken en uitdagingen, onder meer voor het opvangen en afvoeren van hemelwater. Daarnaast stellen we ons algemeen welzijn voorop, waarbij gezond leven en meer bewegen centraal staan. We willen met ons fietspad ook de verbinding maken met de natuur, en mensen met elkaar connecteren. We hebben deze twee behoeften geïntegreerd in één oplossing door fietspaden te creëren tot 4 meter breed, die zeer aangenaam zijn om over te rijden en mensen motiveren om vaker de fiets te nemen en te bewegen in de natuur. Daarenboven bieden de fietspaden de mogelijkheid om het hemelwater dat op het wegdek en het fietspad valt, op te vangen en terug te geven aan de grondwatertafel, zodat er opnieuw leidingwater van kan gemaakt worden. Voldoende proper leidingwater is immers een basisrecht!”

60 jaar
“We zijn trots op dit product omdat het allesomvattend is: het draagt bij aan ons milieu en ons welzijn op zoveel diverse vlakken, én het heeft uitzonderlijke eigenschappen”, aldus Jill Aquilani, commercieel directeur van Ecobeton. “Zo kan het fietspad eveneens geplaatst worden in boomrijke gebieden, omdat de boomwortels gezond onder het fietspad kunnen doorgroeien zonder het pad op te duwen. De kwaliteit, de veiligheid en het -door onafhankelijke officiële instanties- geteste rijcomfort, blijven behouden, en dat voor een levensduur van 60 jaar.”

“Klanten van het Truiense Ecopath® zijn enerzijds (lokale) overheden en anderzijds verkavelaars, projectontwikkelaars en instanties die bedrijventerreinen ontwikkelen”, aldus nog Jill Aquilani. “Deze laatste doelgroep opteert regelmatig voor de optie waarbij hemelwater, huishoudelijk afvalwater en nutsleidingen ruimte krijgen in een voorziening onder het fietspad. Op deze manier dient er slechts 1 sleuf gegraven te worden en is alles eenvoudig bereikbaar voor inspectie of onderhoudswerken door het eenvoudig wegnemen van 1 betonnen paneel, dat op 10 minuten teruggeplaatst wordt na de uitgevoerde werken.”

7X S…
Een knappe innovatie dus van Ecobeton, een misschien voor het grote publiek nog ‘verborgen parel’? “Onze Eco-family telt ongeveer 65 medewerkers. Zij dragen allemaal, elk met hun talenten, bij aan de ontwikkeling van onze oplossingen”, stelt Luc Vandebeek. “Onze 7 S’en zitten verweven in onze visie en cultuur. De huisslogan is “concepts that drive society”, met andere woorden: we werken dagdagelijks aan duurzame oplossingen (Sustainable) om ons leefmilieu en onze maatschappij (Solidary) te verbeteren. Onze kerncompetenties in dat domein zijn: oplossingen voor hemelwater, zuivering van huishoudelijk afvalwater, oplossingen voor geluidshinder, functionele oplossingen en ornamenten voor steden en gemeenten, alles met het doel om ons leefmilieu aangenamer te maken. Door de jaren heen zijn we gegroeid tot een integrale dienstverlener, omdat onze services aanwezig zijn in alles wat we doen. We bedenken en creëren (Smart) onze oplossingen zelf en patenteren waar mogelijk. We ontzorgen elke schakel in de ketting, gaande van de ontwerper tot de bouwheer of exploitant. Elk ondersteunen (Supportive) we in de behoeften voor die doelgroep met aandacht voor onze plug&play-oplossingen (Simple) die plaatsingsplezier verzekeren. Al onze oplossingen worden getest door onafhandelijke, erkende instanties en labo’s (Sure), alvorens we deze in de markt lanceren en we voor onze klanten en stakeholders een oplossing kunnen bieden, die op lange termijn goed blijft functioneren (Solid). Kortom, we denken out of the box, verleggen grenzen en trachten bijzondere dingen te verwezenlijken.”

Stemmen op Ecobeton?
“Daar zijn vele redenen voor”, weet Jill Aquilani. “Vlaanderen heeft de modal shift (veranderen van vervoersmodi) hoog op de agenda staan. Met de Ecopaths® bieden we een “concrete” invulling voor deze maatschappelijke uitdaging en sensibiliseren we onze medemensen meer te kiezen voor de fiets, omdat de infrastructuur zich daartoe zal lenen. Dus, met andere woorden: goed voor de gezondheid én voor het milieu! In het algemeen zijn wij van mening dat maatschappelijk en ecologisch ondernemen, niet langer een optie is, maar een must. Echtheid en oprechtheid zijn de sleutels in the battle for the mind… De definitie van entrepreneurship omvat immers én de samenleving – én de mens – én de natuur – én de aandeelhouder: dat is verantwoordelijkheid dragen voor het groter geheel en de consequenties daarvoor opnemen: betrokkenheid, empathie en vertrouwen!”

Stemmen kan via deze link!