Solvay wees er bij de aankondiging van de samenwerking, bijna dag op dag een jaar geleden, op dat tegen 2030 wellicht meer dan de helft van de verkochte wagens in de VS op elektriciteit zal rijden, waardoor de vraag naar lithium-ionbatterijen en PVDF stijgt. Met de joint venture willen de twee bedrijven een gat opvullen in de bevoorrading en honderden jobs creëren.
Orbia zal het nodige materiaal leveren zodat Solvay, met zijn expertise rond procestechnologie en zijn kennis van de wereldmarkt, polyvinylideenfluoride kan produceren. Samen maken de twee bedrijven “de levering van PDVF mogelijk waardoor elektrische voertuigen verder kunnen rijden met de lading van een batterij en waardoor de levensduurte en de veiligheid van de batterijen verbetert”, klinkt het.
Eerder raakte bekend dat de totale investering geraamd wordt op ongeveer 850 miljoen dollar (858 miljoen euro). Een deel van dat bedrag wordt gefinancierd door een subsidie van 178 miljoen dollar, waarover Solvay een akkoord gefinaliseerd heeft met het Amerikaanse ministerie van Handel voor de bouw van een installatie in Augusta, in de Amerikaanse staat Georgia. Die wordt volgens Solvay “de grootste Noord-Amerikaanse productiefaciliteit voor materiaal voor elektrische wagens”.
Solvay en Orbia zullen twee productiesites gebruiken, een voor de grondstoffen en een voor de eindproducten, in het zuidoosten van de VS. De verwachting is dat beide locaties volledig operationeel zijn tegen 2026.