KDS_Grubau_Marke_130923_1

Drie broers Rigole stuwen familiebedrijf Grubau in de tweede generatie naar grotere hoogte

KORTRIJK - Grubau is een diep gespecialiseerd bedrijf. De kmo mag zich onbetwist marktleider noemen in alle gereedschappen, machines en chemische producten die nodig zijn voor 'steenbewerking', in de bouw een cruciaal gegeven. Het familiebedrijf dat in 1979 werd gesticht door vader Johan Rigole en echtgenote Martine Margodt, maakt in de tweede generatie een kwantumsprong. Met een verrassend innovatieve nieuwbouw en met een strategisch groeiplan.

Aan de rand van Kortrijk, in de kmo-zone aan de Decauvillestraat (Marke), heeft Grubau sinds kort een nieuw onderkomen gevonden. De kantoren – met een spectaculaire witte O op een blauwe gevel – zijn afgestemd op een goede logistieke flow, maar ook op veel meer dan dat. In het niet alledaagse betonnen gebouw met een creatief interactiespel tussen binnen en buiten, is ook gedacht aan een automatisch orderpicking magazijn, aan een testcentrum, aan meeting- en ontspanningsruimtes maar ook aan een heus opleidingscentrum waar de industriële klanten of zelfs beeldhouwers (doe altijd met steen bezig zijn) zich kunnen thuis voelen. “Het toont allemaal hoe ambitieus we zijn op alle vlak, ongeacht of het nu om een modern HR-beleid gaat dan wel over meer efficiëntie in de goederenstroom”, zegt Frederik Rigole.

Tweede generatie familiebedrijf

Samen met broers David (operationeel -) en Dieter (commercieel verantwoordelijke) leidt handelsingenieur Frederik Rigole in de tweede generatie het bedrijf dat destijds door zijn ouders werd opgericht in Wevelgem. Zijn hands on ervaring bij consultancybedrijven als Capgemini en Nova Reperta komt nu danig goed van pas in het familiebedrijf. Inhouse heeft Grubau vandaag tot 12.000 referenties die bouwbedrijven in eigen land, maar ook een 15-tal EER-landen (via www.grubau.be) kunnen bedienen.

Klaar voor de next step

Grubau heeft 14 medewerkers aan boord. De greenfield investering, staat in het teken van meer beleving en meer efficiëntie in het behandelen van de goederenstromen. “In de tweede generatie willen we een ambitieus strategisch plan waar maken”, zegt Frederik Rigole. “Stap 1 was de omslag maken naar een digitale en grotendeels geautomatiseerde omgeving. Stap 2 was een nieuwbouw realiseren met ruimte voor beleving, zowel voor medewerkers als voor klanten. Stap 3 is de groei verder versnellen. Nu onze organisatie en beleving op punt staat, kunnen we meer dan ooit expansie nastreven. Via endogene groei of, wie weet, in de toekomst ook via overnames.

Foto’s: Grubau/Kurt Desplenter