Het nieuwe gebouw komt op de plaats van de huidige P30, een personeelsparking in de openlucht tegenover de drop-offzone van de luchthaven. Het nieuwe gebouw, dat eind 2025 klaar moet zijn, zal 2.700 parkeerplaatsen bieden en meer dan 600 laadpunten voor elektrische wagens hebben.
Het nieuwe gebouw “komt er enerzijds om in bijkomende parkeergelegenheid voor het luchthavenpersoneel te voorzien”, zegt de luchthavenuitbater in een persbericht, “maar het zal ook plaats bieden aan de autoverhuurdiensten voor de passagiers”.
Het gebouw zal met een overdekte passerelle verbonden zijn met de luchthaventerminal. Eens het nieuwe parkeergebouw in gebruik is, zullen er volgens de luchthavenuitbater ook meer parkeerplaatsen beschikbaar komen voor reizigers in de publieke parkings.
Voorbereidende werken
Tot het einde van het jaar vinden er nog voorbereidende werken plaats, zoals het afbreken van asfalt en funderingen. De opgebroken materialen worden afgevoerd en hergebruikt, luidt het. Na de afbraakwerken kan de bouw zelf beginnen.
Brussels Airport geeft nog mee dat het verkeer dat de luchthaven verlaat naar de A201, in november twee weken over twee versmalde rijstroken zal moeten gaan omdat een riolering moet worden verplaatst.