Ecoso Foto: Stijn Van de Sande

Cera en Ecoso zamelen walnoten in: “Via sociale tewerkstelling wordt er heerlijke notenolie van gemaakt”

Bij Ecoso in Mechelen-Noord werd donderdag de campagne Notenkrakken van Cera gelanceerd. De komende weken kan iedereen walnoten binnenbrengen in de kringwinkels van Cirkels. De noten worden nadien bij verschillende maatwerkbedrijven verwerkt tot walnotenolie en verkocht ten voordele van die zorgateliers.

De coöperatie Cera organiseerde de Notenkrakken-actie vorig jaar voor het eerst in heel Vlaanderen. Er werd toen 30.000 kilogram walnoten ingezameld. Zo’n duizend kilogram kwam binnen via Ecoso, dat in de Mechelse regio mensen opriep om walnoten binnen te brengen. Ook dit jaar neemt de sociale organisatie deel aan het initiatief. Het aantal inzamelpunten wordt opgetrokken van drie naar negen om nog meer noten in te zamelen.

“Nog tot 11 november kan je in alle kringwinkels van Cirkels walnoten inleveren”, vertelt Kris Bauwelinck van Ecoso. “Die noten worden nadien verzameld en naar de hertenboerderij in Leest gebracht. Daar worden ze al zeker tot februari te drogen gelegd. Daarna gaan ze naar het dagcentrum van AMAi en andere maatwerkbedrijven, waar ze gekraakt worden. Vervolgens wordt er notenolie van gemaakt. De opbrengst van die olie vloeit terug naar de zorgateliers.”

Ecoso staat vooral in voor de logistieke ondersteuning van het project in de Mechelse regio. “Financieel levert ons dit geen winst op, maar ook op andere manieren kan je opbrengst genereren”, zeggen Leen Ardui en Katrien de Leeuw van Ecoso. “We kunnen ons netwerk ter beschikking stellen en zorgen voor een leuke en zinvolle dagbesteding voor de werknemers van de maatwerkbedrijven. Vorig jaar kregen we er alvast heel wat positieve reacties over.”

Flesje olie als geschenk

Van de noten van vorig jaar werd intussen notenolie gemaakt. Die wordt op verschillende plaatsen verkocht, waaronder bij Ecoso op de Battelsesteenweg. “Het is echt heel goede olie”, zegt Kris Bauwelinck, die erop wijst dat iedereen die walnoten binnenbrengt, een klein flesje krijgt als geschenk. “Ze is veel beter dan de kunstmatige varianten die je in de supermarkt vindt. En door het sociale verhaal van de Notenkrakken-campagne smaakt ze bovendien eens zo goed.”

Met de actie wil Cera niet alleen de sociale economie ondersteunen, maar ook de walnoot bekender maken als ingrediënt. “Want nu verdwijnen jaarlijks vele tonnen walnoten bij het groenafval en gaan ze dus verloren in de voedselketen”, zegt Marie Vanwingh, coördinator maatschappelijke werking bij Cera. “Nochtans zijn er veel mogelijkheden met deze vergeten vrucht en de olie die ervan gemaakt wordt. Daarom maakten we samen met enkele bekende chefs ook een receptenboekje.”