De Lijnwinkel 2.0, zoals De Lijn het zelf noemt vervangt de winkels in het premetrostation ‘Groenplaats’ en die in de centrale hal van het station. Beiden hebben een tijdje geleden al de deuren gesloten.
De winkel is modern en interactief. De reizigers worden persoonlijk onthaald en kunnen vervolgens zelf kiezen of ze aan de balie of via een digitaal punt tickets kopen of informatie zoeken”, zegt de directeur Marketing en Mobiliteit van De Lijn Guy Weyns.
Voor de Lijnwinkel, die naast het bloemenstalletje in winkelgalerij gevestigd is, werd voor een zogeheten ‘open concept’ gekozen. De winkel beschikt over een zitruimte waar klanten informatie krijgen via schermen, variërend van sfeerbeelden tot nieuwe projecten, digitale producten, vacatures en toekomstplannen.
In tegenstelling tot in het verleden zitten de onthaalmedewerkers niet meer achter een glazen wand. Er zijn open balies en behalve met een bankkaart kan er ook contant betaald worden. Dat gebeurt om veiligheidsredenen via een automaat.
Niet iedereen houdt van digitaal
Hoewel steeds meer mensen hun tickets en abonnementen op een digitale manier, wat in de nieuwe winkel ook mogelijk is, kopen vindt De Lijn het belangrijk dat er op drukke verkeersknooppunten een fysieke ontmoetingsplek blijft. Volgens het openbaarvervoersbedrijf verkiest een groot aantal reizigers nog steeds fysiek contact boven digitale alternatieven.
De Lijnwinkel in Antwerpen is de eerste winkel van deze nieuwe generatie. Het nieuwe concept van wordt binnenkort ook in Leuven, Brussel en Oostende geïntroduceerd. “Door workshops en gerichte opleiding zijn we erin geslaagd om een toekomstgerichte winkel te openen waarin zowel medewerkers als reizigers zich goed voelen”, zegt het hoofd Verkoop Particuliere Klanten van De Lijn An Opdedrynck.
De openingstijden van de Lijnwinkel zijn van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur en op zaterdag van 9.15 tot 17 uur.