Jan Coemans (43) en Marijn Buijs (39) waren jarenlange ploegmaten bij basketbalclub Okido in Arendonk, maar daarnaast deelden ze ook dezelfde job als communicatie- en marketingverantwoordelijke, de ene aan de top van BNP Paribas-Fortis en de andere bij B&R Bouwgroep in Arendonk. Nu hebben ze samen een nieuw strategisch bureau opgestart voor het bouwen van employer branding: een sterk ‘werkmerk’ creëren, om zo makkelijker nieuw talent te kunnen aantrekken, maar tegelijk ook de huidige medewerkers meer aan je bedrijf te binden.
Mee op café op vrijdagavond
Om te komen tot een uniek en aantrekkelijk werkmerk, gaan Jan en Marijn eerst op zoek naar de chansaars op de werkvloer. “Deze geluksvogels, of pietzakken, vormen de kern van de organisatiecultuur”, zegt Marijn. “Het gaat om mensen die tevreden zijn bij hun baas, die hun job goed en graag doen en zich daarbij ook goed omringd voelen, zowel op het vlak van collega’s als werkmiddelen en loon. Onze zoektocht naar deze karakteristieke chansaars, die zo eigen zijn aan jouw bedrijf, beginnen we meestal met een algemene bevraging onder het personeel, maar daarna dompelen we ons ook actief onder in de onderneming. We schuiven mee aan tafel op werkvergaderingen, gaan ’s middags samen met het personeel schoeften en drinken op vrijdagavond mee een pint op café.”
“Het uiteindelijke doel is om zo een attractief en interessant werkmerk op te stellen, waarbij de huidige werknemers nog meer beseffen dat ze goed af zijn waar ze nu zitten en waarbij toekomstige sollicitanten weten dat jouw bedrijf een interessante werkplek is, waar je toffe en uitdagende dingen kunt doen, met groeimogelijkheden, een plezante werksfeer en goede loon- en arbeidsvoorwaarden.”
Te weinig jonge gasten
Volgens Jan en Marijn, die hun bureau niet toevallig Chansaars hebben genoemd, is de vraag naar employer branding vandaag groter dan ooit. “De babyboomers gaan nu massaal met pensioen, maar er zijn op dit moment gewoon te weinig jonge gasten om die talrijke vacatures in te vullen”, zegt Jan. “Dat maakt dat werkgevers vandaag vechten om die schaarse talenten binnen te halen én te houden. Employer branding kan hen daarbij zeker helpen. Onderzoek heeft aangetoond dat in organisaties die langdurig inzetten op employer branding de medewerkers 20% productiever zijn en 87% minder geneigd zijn om het bedrijf te verlaten.”
Gras groener aan de overkant
Employer branding, ondersteund met sympathieke publicaties en filmpjes op het internet en de sociale media, biedt volgens Marijn ook voordelen voor het personeel. “Werknemers hebben wel eens de neiging te denken dat het gras groener is aan de overkant”, zegt hij. “Maar door je eigen werkmerk positief in de verf te zetten, gaan zij meer beseffen hoe groen het gras wel is in hun eigen bedrijf. Ze voelen zich gelukkiger met de jobkeuze die ze destijds gemaakt hebben, presteren beter en gaan minder uitkijken naar een andere job.”
Info: http://www.chansaars.be