Heel wat omwonenden bezochten de infomarkt over het PRUP Kloosterveld-De Zwaan in Sint-Job. Foto: Elke Lamens Heel wat omwonenden bezochten de infomarkt over het PRUP Kloosterveld-De Zwaan in Sint-Job. Foto: Elke Lamens

Provinciale interesse in bedrijventerreinen Kloosterveld en De Zwaan maakt omwonenden ongerust

De provincie bekijkt of uitbreiding van kmo-zone Kloosterveld-De Zwaan, op de grens van Sint-Job en Schoten, mogelijk is. Daarvoor wil het een ruimtelijk uitvoeringsplan maken. Inwoners van Brecht, Schoten en Brasschaat kregen meer uitleg op een infomarkt in Sint-Job.

De provincie kampt met ruimtegebrek voor ondernemers. Daarom werpt het een blik op de diverse zones waar er plaats is voor extra bedrijvigheid. Een van die zones is de kmo-zone Kloosterveld-De Zwaan langs de Schotensteenweg.

Op de site De Zwaan maakt de oude Zwanfabriek sinds 15 september plaats voor meer dan veertig nieuwe bedrijfsunits. Deze site ligt grotendeels op Schotens grondgebied. Aanpalend is de kmo-zone Kloosterveld gelegen, op grondgebied Sint-Job, een deelgemeente van Brecht.

Workshops met omwonenden en ondernemers Kloosterveld-De Zwaan in maart. Foto: Provincie Antwerpen
Workshops met omwonenden en ondernemers Kloosterveld-De Zwaan in maart. Foto: Provincie Antwerpen

Provinciaal plan

In maart organiseerde de provincie hierover al workshops met omwonenden en ondernemers. Donderdagavond was iedereen dan weer welkom op een infomarkt in vrije basisschool Maria Middelares in Sint-Job. “We zijn blij met de grote opkomst”, reageert Katrijn Vercammen, verantwoordelijke voor communicatie en participatie van provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen (PRUP’s).

“Op deze publieke raadpleging willen we mensen informeren en reacties verzamelen. De provincie kijkt naar de toekomst en het ruimtelijk rendement van deze goed gelegen bedrijventerreinen. Hoe dit kan verbeteren, maakt nu net voorwerp uit van dit onderzoek. We staan nog maar aan het prille begin van een mogelijk PRUP, er zijn nog geen keuzes gemaakt”, benadrukt ze.

Katrijn Vercammen van provincie staat bezoekers te woord op de infomarkt in Sint-Job. Foto: Elke Lamens
Katrijn Vercammen van provincie staat bezoekers te woord op de infomarkt in Sint-Job. Foto: Elke Lamens

Sites optimaliseren

Dat bevestigt ook projectleider en ruimtelijk planner Kate Vanderstraeten van de provincie Antwerpen: “De open ruimte is schaars vandaag. Dat geldt ook voor bedrijventerreinen. In lijn met het provinciale beleidsplan ruimte onderzoeken we hoe we bestaande zones efficiënter kunnen inrichten, en of er uitbreiding nodig en mogelijk is. Hoe ontwikkelen we deze tot een energiehub met verschillende soorten infrastructuur voor de opwekking, opslag en uitwisseling van energie?

“Uit de workshops kwam meermaals de bezorgdheid over het nu al zwaar belaste kruispunt van Sint-Job naar boven. Of we daar met een extra ontsluiting een mauw aan kunnen passen, is ook een van de zaken die we onderzoeken in een milieueffectenrapport (MER). Hierin onderzoeken we wat de effecten hiervan zijn op de omgeving, de natuur en de omwonenden. Moeten er bomen voor worden gekapt? Brengt het extra geluidshinder met zich? Moeten we in extra groene bufferzones voorzien?”, somt de projectleider op.

Projectleider Kate Vanderstraeten van het PRUP Kloosterveld- De Zwaan legt het opzet uit. Foto: Elke Lamens
Projectleider Kate Vanderstraeten van het PRUP Kloosterveld- De Zwaan legt het opzet uit. Foto: Elke Lamens

Verkeershinder Kloosterveld

Buurtbewoner Werner (69) van wijk Kloosterveld ziet een extra ontsluiting op de E19 niet zitten. “Zo’n 36 jaar geleden kwamen we hier rustig in het groen wonen. Na drie jaar verrees er het eerste bedrijf. De toenmalige burgemeester zou dit een halt toeroepen, het zou agrarisch gebied zijn”, doet hij zijn relaas.

“We zagen het ene na het ander bedrijf zich op Kloosterveld vestigen, en het bleek ingekleurd als industriegebied. We verloren zo ook een belangrijke fietsverbinding naar de E10-plas en de omliggende natuur. Nu is er opnieuw sprake van extra verkaveling voor bedrijven, en een extra weg voor het verkeer vanuit de kmo-zone.”

“We ondervinden al veel hinder van het verkeer. Niet alleen is de Schotensteenweg naar het kruispunt van Sint-Job een drukke verkeersas geworden, richting E19. Files op de E19 ter hoogte van onze wijk, om de afrit in Sint-Job te bereiken, zijn dagelijkse kost. Nog een extra weg langs die E19 zien we niet zitten. Nu zijn geluidsschermen plots wel mogelijk. We vragen het al jaren. Wat kunnen we nu nog geloven? Krijgen we wel echt inspraak”, vraagt hij zich af.

De sites liggen aan de N 115 (Schotensteenweg - Brechtsebaan) en loodsen het verkeer naar de N117 richting E19. Vooral bewoners van de woonwijken Kloosterveld en De Zwaan waren aanwezig. Foto: Elke Lamens

Geluidsoverlast De Zwaan

“Waarom moeten er hier nog meer bedrijven komen?”, vragen Eddy Van Gompel (67) en Peggy Van Assche uit wijk De Zwaan in Schoten, net op de grens met Sint-Job, zich af. “Alles staat nu al meer dan vol. Vanuit de wijk de Brechtsebaan oprijden, is nu al Russische roulette spelen.”

“We vragen al jaren om een extra op- en afrit op de E19 ter hoogte van Elshout in Schoten. Maar dat stuit al sinds de aanleg van de toenmalige E10, nu E19, op een njet van Schoten en Brasschaat. Nochtans ligt het bedrijventerrein De Zwaan voor 90% op Schotens grondgebied. Het is Schoten dat de verkeerslast moet dragen, en niet Sint-Job”, meent Van Gompel die al 37 jaar in Sint-Job woont.

Peggy Van Assche woont sinds de jaren negentig in de wijk en ondervindt al vanaf 2007 hinder van de bedrijven daar: “De koelingsinstallaties van een vleesverwerkend bedrijf naast de deur geven dag en nacht geluidsoverlast. We zitten continu in lawaai en nu komen er nog eens meer dan veertig bedrijven bij op de vroegere Zwansite.”

Een extra ontsluitingsweg naast de E19 vanuit het bedrijventerrein Kloosterveld is een must voor Brecht. Foto: Provincie Antwerpen
Een extra ontsluitingsweg naast de E19 vanuit het bedrijventerrein Kloosterveld is een must voor Brecht. Foto: Provincie Antwerpen

Extra ontsluiting

Hoewel de procedure voor een PRUP ruim drie jaar in beslag neemt, is de bezorgdheid er bij de omwonenden niet minder om. Naast de reacties van het publiek, moet de provincie het plan in een latere fase ook voor advies voorleggen aan het Agentschap Wegen en Verkeer, het Agentschap Natuur en Bos, en de gemeentebesturen van Brasschaat, Schoten en Brecht.

Op de infomarkt was er niemand aanwezig van de gemeenten Brasschaat en Schoten. Brechts burgemeester Sven Deckers (N-VA), en schepenen Eline Peeters (N-VA) en Daan De Veuster (CD&V) kwamen wel luisteren en het publiek te woord staan.

“Voor ons is het duidelijk, er kan alleen sprake zijn van uitbreiding van de kmo-zone als er ook een extra ontsluiting komt”, benadrukt Deckers. “Het kruispunt van Sint-Job is nu al meer dan verzadigd. Nog meer verkeer genereren door extra bedrijven, maakt de verkeerssituatie er nog uitzichtlozer.”

“We hebben dit al in een eerder voorstel aan de provincie laten weten en ons standpunt is daarin niet gewijzigd”, vult schepen van Openbare Werken Daan De Veuster (CD&V) aan. “We stellen een extra weg voor vanuit kmo-zone Kloosterveld, langs de E19 die aansluit op een extra weg aan de rotonde.”

“We moeten dan ook voorzien in een knip in de Nijverheidsstraat. De weginfrastructuur is niet uitgerust om al het verkeer van de bedrijven daar te dragen. Het mag ook geen sluiproute worden voor ander verkeer dat het drukke kruispunt van Sint-Job wil mijden.”

Heel wat omwonenden bezochten de infomarkt over het PRUP Kloosterveld-De Zwaan in Sint-Job. Foto: Elke Lamens
Heel wat omwonenden bezochten de infomarkt over het PRUP Kloosterveld-De Zwaan in Sint-Job. Foto: Elke Lamens

Startnota

Zover is het echter nog niet. Het is ook nog niet zeker of er effectief een PRUP voor Kloosterveld- De Zwaan wordt opgemaakt. De start- en procesnota met de eerste ideeën van de provincie ligt nog tot en met 23 november ter inzage op het provinciehuis in Antwerpen en de gemeentehuizen van Brecht, Brasschaat en Schoten.