Door de transformatie is de buurtwinkel nu de milieuvriendelijkste supermarkt van Zandhoven. De jonge eigenares Claudia Boeren (31) nam de supermarkt drie jaar geleden over. “In plaats van alles ineens te vernieuwen, wilde ik eerst de winkelgewoonten van de Zandhovenaar leren kennen”, vertelde Claudia, die zelf ook opgroeide in Zandhoven. “We moesten sowieso nu een nieuwe koelinstallatie plaatsen zonder chemische koelmiddelen en quasi CO2-neutraal. De nieuwe motoren leveren een energie-besparing van 50% op. Omdat dat sowieso wat breekwerk vergde, beslisten we om ineens de vernieuwing door te trekken naar de hele winkel.”
Op alle frigo’s in de winkel werden deuren geplaatst, wat nog eens 10% energieverbruik bespaart. “Voor de klanten wordt het misschien even wennen, maar thuis sluiten we ook de ijskast. We winnen een deel van ons energieverbruik via zonnepanelen, de volledige lichtinstallatie werd omgezet naar led en voor onze klanten zetten we laadpalen op de parking.”
Claudia en haar team probeerden ook wat meer logica in de winkelinrichting te steken. “Niet dat alles voorheen onlogisch was, maar we hebben bijvoorbeeld de in- en uitgang omgedraaid. Klanten komen nu binnen via een ruim versplein met bakkerij met verse producten van warme bakker Berten en Iris waar we al langer mee samenwerken. In de beenhouwerij met onze eigen topslagers wilden we de bediening houden, omdat we merken dat de klanten dat waarderen. Het aanbod voorverpakte charcuterie is wel uitgebreider, het wordt hier in eigen atelier voorverpakt. Dat atelier is trouwens een open atelier geworden. Via een venster kunnen klanten alles volgen.”
Zelfs de vloer werd vernieuwd. “Ik wou absoluut brede gangpaden. Achteraan vind je de droge voeding. Ons aanbod groenten en fruit blijft even groot. Mijn voorgangers hadden daar een erezaak van gemaakt. Voor versheid, kwaliteit en ambacht wil de Zandhovenaar een correcte prijs betalen, heb ik in die drie jaar gemerkt.”
De bedieningstoog van de slagerij zal alle dagen open zijn van 8u tot 13u, op maandag van 12.30u tot 18u. Daarbuiten vinden de klanten een aanbod verse charcuterie, kazen en traiteur in een groot open “marché-meubel”. “Daarnaast lanceren we een bestel-app waarbij klanten hun charcuterie, vers vlees of kant-en-klare gerechten tot 22u ’s avonds kunnen bestellen en vanaf 10u kunnen ophalen, de hele dag door. Er is nu ook een bestelzuil in de winkel.”
Bij Proxy Delhaize werken vijftien medewerkers.