Diresco is een voorloper in de productie van plaatmateriaal uit kwartscomposiet, een samenstelling die nauwelijks te onderscheiden valt van natuursteen. Ondernemer Chris Schelfhout startte in 2003, dus exact 20 jaar geleden, met een productiefaciliteit om ijzersterke, duurzame kwartscomposiet werkbladen te vervaardigen van kwartsgranulaat, kwartspoeder, kleurpigmenten en hars. Het resultaat is een slijt- en kleurvaste, hittebestendige plaat, die voornamelijk als keukenblad, maar ook voor vloeren en wanden kan ingezet worden. België en Nederland zijn de thuismarkt van Diresco, maar ook in de VS, Duitsland, Italië, Polen en Griekenland wordt het eindproduct uit Oudsbergen gretig afgenomen.
Full body
“We volgen nauwgezet de vraag van de markt, en dat is de reden waarom we nu fors investeren in nieuwe productietechnieken en machines”, zegt Dirk Schelfhout, tweede generatie van de eigenaarsfamilie. “In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, houden de klanten niet zo van de eerder discrete, Europese designs, maar wel van heel expressieve, geaderde patronen. Het is om hen nog beter te bedienen, dat we toepassingen gaan maken die aan deze smaak tegemoet komen. We zullen ook een veelheid van uiteenlopende designs op de werkbladen kunnen aanbrengen, een innovatie door een zogenaamde sublimatietechnologie, waarmee we voorsprong nemen op onze concurrenten. De robotica die we in de productielijn plaatsen, laat toe dat de nerven in de plaat in de massa doorlopend zijn (‘full-body’), waardoor het design een geheel vormt met de opkanten van de afgewerkte plaat. Een visueel voordeel dat andere producenten op de markt niet kunnen bieden.”
Opboksen tegen grote jongens
Een andere onderscheidende factor bij Diresco zijn de milieuvriendelijke bio-harsen die ze in hun productieproces gebruiken. “Klanten vragen ernaar omdat duurzaamheid voor iedereen steeds belangrijker wordt, en wij de enige fabrikant zijn die alle platen met bio-harsen maakt.” Al deze innovaties werden zopas in première getoond op de Marmomac-beurs van Verona, waar alle key-spelers uit de sector jaarlijks verzamelen. “We hebben daar een enorm sterke beurt gemaakt”, aldus commercieel directeur Stefan Ramos. “En dat is belangrijk, want 2024 is een belangrijke mijlpaal voor ons bedrijf. De nieuwigheden gaan dan in serieproductie en zullen onze internationale marktpositie verder verstevigen. Als eerste en enige producent in Noord-Europa moeten we met deze innovaties het verschil maken en moeten we kunnen optornen tegen de gigantische marketingmachines die de grote jongens elders in de wereld in de strijd gooien.”
Nieuwe CEO
De investeringen, goed voor een bedrag van zo’n 3 miljoen euro, worden geïmplementeerd onder leiding van een nieuwe CEO, Dirk Van Houwe. Hij is een West-Vlaming van origine, die intussen is neergestreken in de Antwerpse Kempen, en erg veel ervaring in de houtbusiness kan voorleggen. Van Houwe heeft een mooi track record op vlak van technische innovaties en transformatieprocessen. “Ik kom hier bij Diresco in een heel mooi bedrijf terecht, waar de combinatie van familiale aandeelhouders met de inbreng van een private equitypartner, zorgt voor een bijzondere dynamiek”, zegt hij. “Familiale waarden, ondernemerschap, professionele drive en een solide financiële basis zijn de ingrediënten van dit succesrecept. Daar kan ik nu verder op bouwen. Er liggen nog vele opportuniteiten, bijvoorbeeld in het afsluiten van nieuwe partnerships met buitenlandse klanten. Ik ben na enkele maanden alvast overtuigd dat er een goede match is met Diresco.”
Partnerships
Nog een nieuw accent: “We willen de komende maanden ook groeien in de lokale markten en onderzoeken hoe we onze klanten zo goed mogelijk kunnen bedienen met de juiste partnerships. We geloven rotsvast in het betrekken van lokale leveranciers en klanten”, stelt Dirk Van Houwe. “We kopen zoveel mogelijk grondstoffen en andere materialen in van bedrijven uit onze buurt. En ook aan de outputzijde staan we zo dicht mogelijk bij onze klanten. We richten ons daarom op de bezoekers van showrooms in de keukenzaken, die vraaggestuurd onze producten bestellen in de handel. Die klantgerichte benadering (bottom-up) maakt dat we vinger aan de pols houden van de wensen die de eindklanten hebben. En dat is belangrijk om onze R&D op af te stemmen.”
De aandeelhouders en directie van Diresco zijn dan ook heel vastberaden om de volgende fases in het al spectaculaire groeiproces aan te vatten. “We hebben alle troeven in handen om te wedijveren met de wereldspelers in onze sector. We staan alvast te popelen om zowel op vlak van onze innovatieve kwaliteitsproducten als onze efficiënte aanpak hoge ogen te gooien op internationaal vlak”, besluit Dirk Schelfhout.