“We hadden de nominatie totaal niet verwacht”, reageert Arnaud Muylaert, medeoprichter van Tiptoh.
“Ik werd gecontacteerd door UNIZO omdat de zelfstandigenorganisatie vond dat we moesten deelnemen aan de wedstrijd. We hebben dat dan gedaan, maar zonder verwachtingen. Vrij snel daarna kregen we een telefoontje dat we geselecteerd waren, en nu zitten we in de finale. Het is een mooie opsteker want het is niet altijd gemakkelijk om een start-up te runnen. Ons startkapitaal bijvoorbeeld hebben we deels geleend van vrienden, familie, nonkels en tantes.”
Lees ook: Unizo Oost-Vlaanderen stelt finalisten voor van KMO van het Jaar
“Tijdens corona zat Louis werkloos thuis, en vanuit zijn passie voor gezond koken is hij beginnen experimenteren. Zo kwam hij op het idee om plantaardige melk te maken. Ik was toen bijna afgestudeerd als handelsingenieur en wist niet goed wat ik wou doen na mijn studies. En zo geschiedde. We aten allebei al een paar jaar vegetarisch, waardoor het project ons meteen na aan het hart lag”, zegt Arnaud Muylaert.
Spliterwten
Plantaardige alternatieven vallen niet bij iedereen in de smaak, en daar hielden ze bij Tiptoh rekening mee. “We weten door marktonderzoek dat plantaardige alternatieven niet door iedereen geliefd zijn. Ze zijn niet smaakvol genoeg, niet voedzaam genoeg, of niet gebruiksvriendelijk in de keuken. Zo zijn we terechtgekomen bij de gele spliterwt. Erwten beantwoorden aan al onze criteria. We halen ze in het noorden van Frankrijk, en een deeltje komt zelfs uit ons land.”
Supermarkt
Tiptoh is al te koop in Delhaize. “Vanaf oktober zal onze melk ook in de rekken liggen bij Okay Compact. Het is nog een testfase om daarna door te groeien naar Okay. Voor ons is dat heel belangrijk want het zijn de eerste stappen binnen de Colruyt-groep.”
“Toen wij onze eigen bussen melk voor het eerst in de winkel zagen, waren wij enorm fier. De ontwikkeling van het product duurde lang, en om dan na anderhalf jaar je eigen melk in een supermarkt te zien, dat was speciaal. Daarvoor was het altijd een abstract idee geweest, en plots werd het tastbaar.”
“Met Tiptoh willen we een positief verhaal creëren, en mensen overtuigen om meer plantaardig te eten. Letterlijk betekent Tiptoh op de toppen van je tenen staan, zo is je ecologische voetafdruk het kleinst. We zijn er niet alleen voor vegans, maar voor iedereen. We willen het mensen gemakkelijk maken om plantaardig te eten.”