Delhaize startte al in 2015 met de samenwerking met Belgische wijnproducenten. In 2019 ging een nieuwe overeenkomst van start tussen het wijndomein Hoenshof en de wijnkelders van Delhaize. Sindsdien ging het snel. De volumes aan Belgische wijnen bij Delhaize zijn tussen 2018 en 2023 vermenigvuldigd met een factor 17. Dit komt volgens hen niet alleen door de toegenomen interesse van klanten in lokale producten, maar ook de evolutie van de productie in België. Het bedrijf wil in dit gamma nog eens versnellen en de lokale wijnmakers in de schijnwerpers zetten. De uiteindelijke ambitie is om tegen 2025 meer dan 150.000 flessen Belgische wijn te verkopen.
Jeroen Houben, directeur en manager van het wijndomein Hoenshof voor Leo Vinum, is overtuigd van de rol die zijn bedrijf in dit samenwerkingsproject kan spelen. “We zijn een lokaal wijnbedrijf met een jong team en we willen de waarden van onze generatie promoten: hoogwaardige wijnen, toegankelijk voor kenners. En vooral met een lage ecologische voetafdruk. Dat kan perfect binnen het nieuwe concept”, besluit hij.