Michel Moortgat – Duvel Foto: BELGA

Duvel Moortgat neemt Franse brouwer over

Duvel Moortgat neemt de Franse brouwerij Brasserie du Mont Blanc over. Dat heeft de brouwer uit Puurs-Sint-Amands maandag bekendgemaakt.

Duvel Moortgat is vooral bekend als brouwer van Duvel, maar heeft ook merken als Chouffe, Vedett en Liefmans in portefeuille. Nu verwelkomt het familiebedrijf uit Puurs-Sint-Amands met Brasserie Du Mont Blanc een nieuwe brouwerij.  Financiële details van de overname  werden niet bekendgemaakt.

Geen onbekenden

Brasserie Du Mont Blanc werd opgericht in 1821, maar de brouwerij die het bier destijds brouwde, stopte haar activiteiten in 1966. In 1999 besloot Sylvain Chiron, de huidige eigenaar, het merk nieuw leven in te blazen. Sylvain en Michel Moortgat, CEO van Duvel Moortgat, zijn geen onbekenden voor elkaar. Het was de nonkel van Michel Moortgat die Sylvain hielp met de opstart meer dan twintig jaar geleden.

Michel en Sylvain bleven in contact en besloten uiteindelijk om de krachten te bundelen. “We delen dezelfde waarden en zijn er beiden sterk van overtuigd dat kwaliteit, passie en innovatie de beste basis vormen voor een succesvolle samenwerking”, zegt Michel Moortgat. “Brasserie du Mont Blanc heeft fantastische bieren in haar gamma en ze zijn een mooie aanvulling op ons bestaande aanbod. We willen onze jarenlange ervaring in de sector dan ook inzetten om ervoor te zorgen dat de bieren door een nog breder publiek gedronken kunnen worden.”

Sylvain Chiron blijft aandeelhouder en zal als oprichter betrokken blijven bij de brouwerij. Hij kijkt dan ook enthousiast naar de toekomst. “De samenwerking met Duvel Moortgat was om verschillende redenen een evidente keuze. Het is niet enkel een krachtig en solide bedrijf, maar het is ook een familiebedrijf met menselijke waarden die vergelijkbaar zijn met de onze. Het is een familie van brouwerijen die elk een grote autonomie behouden en ik ben er van overtuigd dat Brasserie du Mont Blanc haar ziel zal behouden, stevig geworteld blijft midden in de bergen en zich vooral kan blijven concentreren op het essentiële: wat er in de fles zit”,  vult Sylvain aan.