stadsbier Foto: if

Jonge bedenkers gaan op zoek naar overnemer voor hun stadsbier: “Het was een mooie ervaring, maar we willen nu rust en tijd voor nieuwe uitdagingen”

Jens Leen (36) en Tine Paredis (31) zoeken een overnemer voor hun Pjeirefretter- bieren in Vilvoorde. De merknaam, de recepten, het brouwproces en het cliënteel liggen in de aanbieding. “We denken dat het een blijver is en hopen dat Pjeirefretter over 100 jaar nog op de Vilvoordse menukaarten prijkt”, zeggen ze.

Het Vilvoordse stadsbier Pjeirefretter mag vijf kaarsjes uitblazen. Oprichters-bedenkers Jens Leen en Tine Paredis loodsten hun bier door enkele lockdowns en wisten van hun merk een vaste waarde te maken op de Vilvoordse menukaarten. Nu vinden ze het tijd voor een nieuw hoofdstuk en zijn ze klaar om de fakkel over te dragen.

In 2018 lanceerden Jens en Tine het Vilvoordse bier Pjeirefretter op de jaarmarkt. Dat bleek een schot in de roos want nog dezelfde dag raakte hun eerste batch uitverkocht en moesten de cafés een paar weken wachten op een nieuwe lading bier. “Ik herinner me dat onze toenmalige brouwerij de vraag niet kon volgen. We zijn dan maar overgestapt naar een grotere brouwerij die wel aan onze vraag kon voldoen.” Vijf jaar later is het Vilvoordse bier nog steeds prominent aanwezig in de Vilvoordse horeca en supermarkten in de regio. “We zijn fier op wat we op vijf jaar tijd hebben verwezenlijkt. Om eerlijk te zijn werden onze stoutste verwachtingen overtroffen. En er zit nog heel veel potentieel in ons merk”, zegt Tine.

Het biermerk overleefde de coronacrisis en de energiecrisis en staat naar eigen zeggen stevig in de schoenen. “We hebben vijf jaar lang met heel veel passie en goesting gewerkt aan het stadsbier, maar we voelen ons klaar voor een nieuw hoofdstuk. We hebben er lang over nagedacht. Het zal altijd raar blijven om Pjeirefretter uit handen te geven, maar we blikken met een tevreden gevoel terug”, legt Tine uit. “We hebben echt voor dit project geleefd”, vult Jens aan. “Het was een unieke ervaring om iets dergelijk uit de grond te stampen. Vijf jaar lang was het mijn topprioriteit en dat is het eigenlijk nog steeds maar nu zoeken we iemand anders met evenveel passie en goesting als wij om de fakkel over te dragen.”

“Het doel waarmee we gestart zijn blijft onveranderd: een eigen bier voor Vilvoorde. We hopen daarmee nog heel lang op de menukaarten te prijken. We gaan nog even door tot we een geschikte kandidaat overnemer gevonden hebben”, klinkt het nog.

Nieuwe uitdaging

Jens heeft een creatieve geest en zit boordevol ideeën voor nieuwe projecten. “Dat bierprojectje loopt soms hectisch. In het uitleveren en facturen maken kan ik mijn creativiteit niet echt kwijt. Ik wil meer iets met film en video voor bedrijven gaan doen.”

Tine heeft de handen vol als kersverse mama en als schepen voor CD&V in Vilvoorde. “Een hoofdstuk afsluiten betekent vaak een nieuw hoofdstuk beginnen. Eind juli kregen we ons eerste kindje June en dat is vanaf nu onze topprioriteit.”