Tuig, zo heet de krant die grafisch ontwerper Jens Dawn in 2019 samen met illustratrice Mila Van Goethem boven de doopvont hield. De krant staat vol werk van lokale illustratoren en grafisch ontwerpers en wordt drie maal per jaar verspreid in de provincie Antwerpen en in alle Vlaamse musea. “Op 1 november van dit jaar zijn we aan onze tiende krant toe”, vertelt Jens Dawn.
Daarnaast wil Tuig ook met andere projecten experimenteren om lokale illustratoren en grafisch ontwerpers te ondersteunen. Onder meer door evenementen te organiseren waarbij deze artiesten zich met elkaar verbonden voelen. DrukTUIG is daar het meest recente resultaat van.
Tegengewicht
Van Antwerp Powered by Creatives, een organisatie die de creatieve sector in Antwerpen ruggensteunt, kreeg TUIG de kans om de exporuimte van designcenter De Winkelhaak in te vullen met tientallen speciale prints van lokale artiesten.
“Zelf heb ik een grote voorliefde voor print”, vertelt Dawn. “Van mij zou er weer meer drukwerk in de straten te zien mogen zijn, als tegengewicht voor alles wat digitaal is. Deze expo zat er dus aan te komen. Met drukTUIG wil ik illustratoren en grafisch ontwerpers aanmoedigen om met lokale drukkers te werken. Want zij leveren vaak fantastisch werk en gaan aan de slag met heel uiteenlopende druktechnieken.”
Lokaal druktalent
Voor drukTUIG selecteerde Dawn tien drukkers uit het Antwerpse. Negen uit Antwerpen stad en districten, eentje uit Turnhout. “Zij kregen op hun beurt een vrijkaart om hun favoriete werken te tonen die zij drukten van lokale illustratoren en ontwerpers.”
Het resultaat is een bont allegaartje aan prints in uiteenlopende druktechnieken, stijlen en formaten. “Zo tonen we werk van de iets bekendere drukker Afreux die prints selecteerde van onder meer Rinus Van de Velde en Kamagurka. Daarnaast zie je dan weer de kleurrijke riso-prints van Studio Boekenberg. Riso is een relatief goedkope en ecologische druktechniek met inkt die gemaakt is op basis van rijstzetmeel”, legt Dawn uit.
“Wie hier komt, zal zien dat we best veel lokaal druktalent hebben”, besluit Dawn. “Maar door het uitgebreide digitale aanbod, wordt de drempel vaak groter om naar hen toe te stappen. Nochtans is wat zij doen echt de moeite waard om te ontdekken.”