Vorig jaar was voor Colruyt eentje met een bitter randje. De supermarktketen moest de ene na de andere winstwaarschuwing de wereld in sturen. Beursanalisten vroegen zich openlijk af of de groep zijn focus verloren was. Zodanig zelfs dat Jef Colruyt zich genoodzaakt voelde om tekst en uitleg te geven bij de strategie van de groep. En in december bereikte het aandeel ook zijn ‘laagste prijs’, namelijk 20 euro per stuk. Maar kijk, op amper 9 maanden tijd heeft de koers alweer 70 procent gewonnen. Dinsdag klom het aandeel maar liefst 6 procent hoger naar bijna 37 euro, het was daarbij een uitschieter op de beurs.
Aanleiding voor die plotse klim: beurshuis JP Morgan wijzigde zijn ‘houden’-advies naar ‘kopen’. Ze stelden daarbij ook het koersdoel bij van 21,10 naar 39,80 euro. “Colruyt komt van heel diep”, zegt beursanalist bij KBC Tom Simonts. “Waardoor een verbeterd sentiment natuurlijk sneller opvalt. Ik denk ook dat de perceptie rond de supermarktgroep vorig jaar te pessimistisch was, alsof het bedrijf jaar na jaar verlies draait. Maar dat is niet het geval, het bedrijf heeft nog nooit verlies gedraaid.”
Daarenboven was de diversificatie binnen de Colruyt-groep geen onverdeeld succes, zegt ook Fernand de Boer, analist bij Degroof Petercam . “De resultaten van de groep kwamen enorm onder druk te staan door de vele investeringen die gedaan werden die geen onmiddellijke return opleverde.”
Focus
Maar het tij lijkt nu te keren, en dat heeft in de eerste plaats te maken met de afnemende inflatie. “De kern- en voedingsinflatie blijft hoog, maar de druk is wel wat weg. Bij hoge inflatie spartelt de groep door zijn ‘laagste prijs’-garantie. De prijzen waren enorm gestegen, maar dat konden ze niet doorrekenen, hun marges waren daardoor heel laag geworden. Maar nu laten de producenten hun prijzen alweer wat zakken. Die marges kan ze doorrekenen aan de klant, of ze kan de eigen omzet opkrikken. Hoe dan ook geeft het de groep weer wat meer ademruimte.”
En er is opnieuw focus op hun kernactiviteit, namelijk retail, zeggen experts. “De verkoop van windmolenbouwer op zee Parkwind zorgt letterlijk voor wind in de rug. Ze hebben dat mogelijk op de allerbeste moment gedaan, en bovendien voor een heel mooie prijs (1,55 miljard euro)”, aldus de Boer. En ook de noodlijdende ketens Dreamland en Dreambaby werden voor 75 procent verkocht aan speelgoedketen ToyChamp, merkt hoofdeconoom ABN Amro Erik Joly op.
JP Morgan en ook Degroof Petercam zijn optimistisch voor Colruyt, ze hanteren respectievelijk koersdoelen van 39,8 en 40 euro. “De familie Colruyt heeft ook een lange traditie van het aankopen van eigen aandelen. En we zien de laatste maanden dat ze dat nu opnieuw aan het doen zijn. Het is toch een teken van vertrouwen in de toekomst en het geeft het aandeel een boost”, aldus Joly.
Maar niet alle analisten geloven in een plotse heropstanding. KBC Securities houdt voorlopig wel nog een slag om de arm en hanteert nog een ‘verkoop’-advies. “We zien dat Colruyt het net zoals andere supermarkten moeilijk had, maar dat het bedrijf niet met structurele problemen te kampen had. Het idee is dat de markt in het algemeen zal normaliseren. Maar dat het ook een lange weg naar herstel zal zijn. Het wordt uitkijken naar de bedrijfsresultaten die de supermarkt deze maand zal voorstellen.”