De arbeidsmarkt wordt gekenmerkt door een structurele krapte en snel wijzigende behoeftes inzake skills en competenties. Leren wordt simpelweg het nieuwe rekruteren, waardoor de vraag naar vorming en opleiding alleen maar toeneemt. Daarmee gepaard gaand stijgt ook het aantal bedrijven die opleiding en vorming aanbieden.
In België alleen al zouden er naar schatting 10.000 opleidingsbedrijven actief zijn. “Het is een vrij grote en sterk gediversifieerde sector met bedrijven die allemaal op een zo efficiënt mogelijk manier willen werken en dat vormt vandaag een grote uitdaging, want de administratieve druk is bij de secretariaten van die bedrijven vaak beklemmend hoog”, stelt Stijn Blomme.
Veelzijdig karakter
Maandenlang volgde Stijn van nabij hoe die secretariaten hun administratie verwerken. “En dat was een eye-opener”, dixit Blomme. “Zo is in vele gevallen de registratie en accreditatie van deelnemers niet gedigitaliseerd en gebeurt de facturatie naar klanten nog manueel. Dat vraagt personeelsinzet, is tijdrovend en moet gewoon beter, vonden we. Alleen, digitaliseer je die processen niet van vandaag op morgen. Er zijn immers verschillende parameters en variabelen waar je rekening mee dient te houden. Zo kan het bijvoorbeeld gebeuren dat een cursist doorheen zijn traject plots zijn opleiding wil beëindigen of beslist hij om tijdens zijn traject een andere module te volgen.”
Wie die processen dus wil digitaliseren, heeft dus nood aan een flexibel platform. “En dat platform brengen we dus vandaag op de markt onder de naam ‘Smart Lions’”, gaat Stijn verder. “’Smart Lions’ is een enorm veelzijdige tool, die de informatie en opleidingsgeschiedenis van alle cursisten in een centrale database bundelt, maar ook automatisch mails, creditnota’s, facturen en attesten kan versturen. De mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, maar bovenal biedt ‘Smart Lions’ een efficiënte oplossing die voor minder workload bij de secretariaten van opleidingsverstrekkers zal zorgen.”
Een markt met veel potentieel
Hoewel ‘Smart Lions’ nu pas gelanceerd wordt, konden in een testfase wel al een aantal organisaties, zoals het Korzybski Instituut, Vemehak, KennisAteliers, het Rail Competence Center en Act Now, kennismaken met het platform.
“Zij reageren alvast enthousiast en dat sterkt me in het geloof dat er voor ons product ook een markt is”, besluit Blomme. “Bovendien is ‘Smart Lions’ niet enkel voor deze vormings- en opleidingscentra interessant, ook werkgevers en HR-managers kunnen het gebruiken, bijvoorbeeld als training management module om meer inzicht te krijgen in de opleidingen van werknemers. Hoe dan ook zijn we met ons team klaar om na 15 jaar Webdoos dit nieuwe hoofdstuk te schrijven en van ‘Smart Lions’ een succes te maken.”