Technopolis in Mechelen heeft er een uitstekende zomervakantie opzitten. De voorbije twee maanden ontving het doe-centrum rond wetenschap en technologie maar liefst 44.000 bezoekers. Dat zijn er 3.000 meer dan tijdens de recordzomer van 2019. Het kwakkelweer is wellicht een van de redenen voor dat hoge aantal bezoekers, maar Technopolis maakt zich sterk dat ook enkele andere zaken aan de basis liggen van het succes.
“Net voor de zomer lanceerden we een influencercampagne met K3, die nog tot de kerstvakantie duurt”, zegt Ester Blockx van Technopolis. “De samenwerking met de meidengroep is ideaal om onze vernieuwde hoofdexpo onder de aandacht te brengen. Heel wat kinderen en jongeren lieten zich inspireren om samen met hun idolen in de wereld van wetenschap te duiken. Ik ben er dan ook zeker van dat we er samen in geslaagd zijn om heel wat kinderen gek op wetenschap te maken. Niet alleen in cijfers was dit dus een echte topzomer.”
Ook de gloednieuwe show Kosmos Airlines, waarbij de bezoekers op ontdekking trekken in de ruimte, viel tijdens de zomervakantie in de smaak. De show staat nog tot aan de herfstvakantie ieder weekend op het programma. “En vanaf december pakken we uit met een nieuwe zone bomvol technologie. Die nieuwe zone komt op de plek van Xplora, waar jarenlang de meest tot de verbeelding sprekende beroepen getest werden. Die opstelling zal na tien jaar definitief verdwijnen.”
Subsidie
De nieuwe zone wordt gerealiseerd met een investeringssubsidie die Technopolis in 2019 kreeg van de Vlaamse overheid. Met dat geld werd al een polyvalente ruimte en een digitale immersieve zone gerealiseerd. Ook de hoofdexpo kon daarmee vernieuwd worden. “Wetenschap en technologie staan niet stil, en dus moet ook Technopolis blijven vernieuwen”, zegt CEO Stephane Berghmans. “Zo blijven we een bestemming die z’n gelijke niet kent en zelfs tot over de landsgrenzen heen bekend staat als toonaangevend wetenschapscommunicatiecentrum.”
Van maandag 4 tot en met vrijdag 15 september is Technopolis gesloten voor onderhoudswerken.