“Voka-KvK Vlaams-Brabant wil zoveel mogelijk Vlamingen overtuigen van het belang van ondernemingen op een laagdrempelige manier en met duidelijke boodschappen. We mogen met z’n allen fier zijn op het sterke Vlaams-Brabantse ondernemerschap”, zegt Kris Claes, gedelegeerd bestuurder van Voka-KvK Vlaams Brabant.
Eén van de ondernemers die deelneemt aan de campagne is Nick Celis, bestuurder van bouwbedrijf André Celis uit Lubbeek. Zij vervoeren tonnen bouwmaterialen via binnenscheepvaart op het kanaal Leuven-Dijle, in plaats van met vrachtwagens. “Zo’n 100.000 ton,” zegt Celis. “Dat zorgt voor 4.500 vrachtwagens minder op de weg.”
Het Zaventemse IT-bedrijf Econocom zet dan weer zijn initiatief om e-waste tegen te gaan in de kijker. “70% van het materiaal dat we binnenkrijgen, krijgt een tweede leven. 30% wordt dan gerecycleerd, al is het vaak zo dat we uit kapotte apparaten toch nog wisselstukken kunnen halen. De hoeveelheid afval die echt weggegooid moet worden is miniem”, zegt remarketing directeur Jean-Loup De Reymaeker. Sinds 2022 gaf Econocom al meer dan 30.000 toestellen een nieuw leven door gebruikt IT-materiaal bij bedrijven op het halen en op te schonen.
Andere bekende en minder bekende namen uit de provincie zijn:
Aerzen, André Celis, Architeam bv, Artoos Group, Bonka Circus, Boostfactor, Brussels Airport Company, Coretalents – Kerntalenten, Carconnex, Circus Atelier Salto, De Vlaspit vzw, Derbigum, DHL Aviation, DHL Express, DHL Global Forwarding, EASI, Econocom, Electro Corbeels, EMTPY4U, GKW, Harol, Longin, Mastermail, Mils Group, Ninatrans, NRGeek, Onestone, Op Kindermaat, Pilipili Games, Premed, Scott Sportech Benelux, SEW Eurodrive, Signify, Theuma, Tiense Suikerraffinaderij, Transmoove, Vector of Change, VIDEOVIEW broadcast, Winger en XDnet.