SELECTA Foto: Annelies Frederickx

Ziekenhuis Geel gaat in zee met Selecta voor nieuwe Lobby

In de inkomhal van Ziekenhuis Geel kunnen patiënten en bezoekers sinds enkele dagen weer genieten van een hapje en een drankje. In plaats van de cafetaria is er nu een aantal automaten met dranken en etenswaren geïnstalleerd.

Het faillissement van de uitbater van de vaste cafetaria en het winkeltje waar mensen tijdschriften en geschenken kunnen krijgen, kwam voor Ziekenhuis Geel begin juni als een donderslag bij heldere hemel. Terwijl de directie naar een oplossing zocht, vult de pop-upcafetaria Barool Clini voor de hospitaaldeur sinds begin juli het ontstane gat tot eind deze maand op. En sinds enkele dagen is de opvolger in de inkomhal geopend: de Lobby. Al ziet die er helemaal anders uit dan de klassieke ziekenhuiscafetaria.

Het ziekenhuis ging daarvoor in zee met Selecta, de Zwitserse specialist met vestiging in Boom die in ons land 38.000 koffie-, drank- en snoepautomaten heeft staan in tankstations, bedrijfskantines en hotels. “Maar voor ons is het toch een primeur dat we een publiek toegankelijke cafetaria in een ziekenhuis mogen inrichten”, zeggen operationeel directeur Peter Vansant en directeur marketing en communicatie Dick Deroo van Selecta. “Het principe is simpel en gebaseerd op vertrouwen. Het gaat om een zelfbedieningsconcept: de patiënt, bezoeker of personeelslid vindt in de koeling verschillende dranken, snacks, salades, koude maaltijden of zoetigheden, neemt wat hij wenst en rekent zelf af aan de kassa. Die werkt volgens hetzelfde systeem als de zelfscanner die je in veel supermarkten vindt.”

Starbucks

In de Lobby trekt ook de opvallende koffiehoek van het Amerikaanse Starbucks de aandacht. “Daar zijn we exclusief verdeler van in ons land. We merken dat het merk zeer populair is, zeker bij de jeugd. Maar ook hier in Geel slaat het duidelijk meteen aan. Voor de rest bieden we alleen maar A-merken aan. Voor de voeding werken we samen met Foodmaker en Delhaize. Het zijn verse producten die dagelijks worden aangevuld. Dankzij de slimme kassa zien we continu wat goed in de markt ligt en wat niet, zodat we ons aanbod naar de wensen van de klant kunnen aanpassen. Dat doen we overigens ook naar de seizoenen.”

De Lobby telt duidelijk meer zitruimte dan de vroegere cafetaria, om de eenvoudige reden dat de vroegere keuken niet langer nodig is en werd uitgebroken. Momenteel staan er nog de meubeltjes van de vorige horecagelegenheid, maar het is de bedoeling om de inrichting later nog helemaal aan te passen. “Het is een onderdeel van onze plannen om de hele inkom, inclusief de balies, helemaal opnieuw in te richten”, zegt algemeen directeur Jan Flament van Ziekenhuis Geel. “We zien onze Lobby ook als een sociaal gebeuren, waar mensen elkaar ontmoeten. En wie zich wat onzeker voelt in het nieuwe concept, krijgt hulp en uitleg van onze onmisbare vrijwilligers. Ons winkeltje met lectuur en geschenken is door een andere onderneming overgenomen en intussen ook weer open. We zijn erg blij dat deze firma op onze wens is ingegaan om het vertrouwde gezicht, dat al meer dan vijftien jaar in ons winkeltje staat, mee over te nemen.”