De toenemende vraag naar groene energie is ook voelbaar bij ZF Wind Power, een onderdeel van de Duitse industriële groep ZF. Momenteel worden in Lommel alle zeilen bijgezet voor wat een belangrijk jaar 2024 moet worden. “Volgend jaar verwachten we niet alleen een fors verhoogde productie van tandwielkasten en aandrijflijnen maar starten we ook met de serieproductie van een nieuwe generatie grote aandrijflijnen”, zegt Ruud Bakermans, plant manager bij ZF Wind Power Lommel.
50 miljoen op tafel
In Lommel wordt daartoe fors geïnvesteerd. Ruim 50 miljoen gaat naar de bouw van het nieuwe Test & Prototype Center. Het testcentrum is operationeel in de loop van volgend jaar en beschikt over de krachtigste validatietestbank ter wereld. De nieuwe installatie maakt het mogelijk om complete aandrijflijnen van de nieuwste generatie te testen.
Premier steekt handje toe
Ook premier Alexander De Croo stak gisteren de handen uit de mouwen. Hij bracht een bezoek aan ZF Wind Power in het kader van de zomerstages van werkgeversorganisatie Voka, waarbij politici op de werkvloer kennismaken met de bedrijven. Dit jaar brachten in het kader van de zomerstage 124 politici een bezoek aan 140 ondernemingen.
Tijdens zijn bezoek voerde de premier een tussencontrole uit bij het slijpen van een ringwiel en monteerde hij één van de 48 draadstangen die ervoor zorgen dat de onderdelen van de aandrijflijn stevig aan elkaar vastzitten. De premier was alvast onder de indruk. “Aan de ene kant zijn die windmolens zo groot als kathedralen, maar aan de andere kant moet bij de productie ervan alles tot op de millimeter precies zijn.”
Groter en krachtiger
Sinds ZF in 1979 actief werd op de markt van windenergie leverde het bedrijf 80.000 tandwielkasten. Vandaag is het bedrijf marktleider op het vlak van windturbines op land met een capaciteit tot 8 MW. Bovendien wordt een groot deel van de windparken op zee, waaronder ook deze aan de Belgische kust, aangedreven door technologie van ZF.
ZF Wind Power speelt nu ook in op de trend naar steeds grotere windturbines voor de offshore markt. Samen met zijn partners ontwikkelde ZF Wind Power een complete aandrijflijn met een capaciteit van 15 MW. De nieuwe aandrijflijn (tandwielkast, generator en de as die de wieken met de tandwielkast verbindt) weegt ruim 220 ton en wordt vanaf 2024 in Lommel geproduceerd. Met een tiphoogte van 261 meter en een rotordiameter van 236 meter hebben deze windmolens genoeg capaciteit om 24.000 gezinnen van stroom te voorzien. De Croo wijst op het belang van windenergie. “Als we ons onafhankelijk hebben gemaakt van Russische energie, is dat dankzij energie die we zelf opwekken.”
Van 750 naar 1000
Door de hoge energieopbrengst van de nieuwe aandrijflijnen zijn er minder turbines nodig en kan de beschikbare zeeoppervlakte meer energie opleveren. “Naast de lancering van de nieuwe aandrijflijn verwachten we in 2024 ook een verhoging van de productie van tandwielkasten en aandrijflijnen”, benadrukt Ruud Bakermans. “Van 750 dit jaar naar 1.000 volgend jaar.”
Minder protest
Na zijn bezoek pleitte de premier ervoor om burgers te laten meegenieten van de opbrengsten van de windmolens om zo er voor te zorgen dat er minder protest komt tijdens vergunningsaanvragen. “Een van die manieren is om er voor te zorgen dat mensen kunnen investeren in die windmolens en daar rendement uit kunnen halen wat een stuk hoger is dan je op een spaarboekje kunt krijgen. En we moeten ook zorgen dat er meer steun is voor projecten die een aantal nadelen hebben. Als je de voordelen kunt uitleggen, zal er meer draagvlak komen.”