DriverbuddyIbrahim Madah Ibrahim Madah. Foto: rr

Drivebuddy lanceert applicatie: “We bieden een chauffeur aan, geen auto”

Het Antwerpse bedrijf Driverbuddy van Ibrahim Madah (30) uit Wilrijk heeft recent een applicatie gelanceerd. Het bedrijf zag in 2018 het levenslicht en verschilt van 'reguliere' taxibedrijven omdat je als klant in je eigen auto wordt vervoerd. Met de lancering van de gratis applicatie willen ze hun service gebruiksvriendelijker maken en een breder publiek aanspreken.

“We bieden een chauffeur aan, geen auto”, vertelt zaakvoerder Madah. Wie gebruikmaakt van de dienst, wordt dus in zijn of haar eigen auto vervoerd. Bij Driverbuddy werken zo’n zeventig mensen waaronder studenten, freelancers en één vaste chauffeur. “Elke chauffeur moet minstens 3 jaar ervaring hebben en een rijtest afleggen voordat ze bij ons mogen beginnen”, legt Madah uit. “We kijken dan naar hun rijhistorie, rijstijl en hun sociale vaardigheden tijdens het rijden. Daarnaast moeten ze een attest van goed gedrag en zeden voorleggen en ze moeten ook ervaring hebben met automatische auto’s.”

Het idee om deze dienst op de markt te brengen, kwam vanuit een eigen ervaring van de zaakvoerder. “Tijdens mijn studententijd is een vriend dronken achter het stuur verongelukt”, zegt hij. “Dat tragische voorval heeft me enorm geraakt en heeft me ertoe aangezet mijn droom te realiseren: mensen op een veilige manier vervoeren in hun eigen wagen.”

De keuring

Het cliënteel van Driverbuddy bestaat vooral uit zakenmensen, CEO’s en advocaten uit de provincie Antwerpen. “Maar iedereen uit elke regio kan gebruikmaken van onze dienst”, benadrukt Madah. De chauffeurs brengen niet alleen mensen naar hun gewenste bestemming, maar rijden ook bijvoorbeeld naar de keuring.

Vijf jaar na de lancering van de dienst, komt het bedrijf met een applicatie die beschikbaar is via Android en Ios. “Het is simpel: als klant kun je een rit inplannen via de app. Klanten betalen voor minimum drie uur. De chauffeurs kunnen ook via de app zien welke ritten beschikbaar zijn en kunnen die dan op hun beurt selecteren en accepteren. Als dat gebeurt, worden gegevens doorgespeeld. Maar sommige klanten bellen liever naar mij persoonlijk, dat kan natuurlijk ook nog steeds.”