Toch nog veel geparkeerde wagens op de Paardenmarkt, woensdagmorgen. Foto: Dirk Kerstens Toch nog veel geparkeerde wagens op de Paardenmarkt, woensdagmorgen. Foto: Dirk Kerstens

Horeca op Paardenmarkt: “Wij liggen in een soort vacuüm door nieuwe parkeerregeling, we wachten bang af”

Ondergronds parkeren allemaal prima, of lekker het openbaar vervoer nemen. Maar wat als de bediening van De Lijn in je straat bedroevend is, en de eerste parking 500 meter ver ligt? Wat als je cliënteel voor een groot stuk uit wat oudere Antwerpenaren uit de rand bestaat? Dave De Ridder van eetcafé De Broodwinning op de Paardenmarkt houdt zijn hart vast en rekent op steun van middenstandsvoorzitter Wim Schuer: “Het worden spannende maanden.”

Dave De Ridder (52), tweede generatie horecaman in dezelfde zaak, wil niet die typische klagende zelfstandige zijn. “De stad heeft geen slechte beslissing genomen. Maar ze had verder moeten nadenken en lijnen anders tekenen. Tenminste als je kijkt naar beschikbare parkeerplekken en hoe we hier sukkelen met trams en bussen. Leg die lijn op de Sint-Katelijnevest en de Minderbroedersrui in plaats van op de Brouwersvliet. Wie bij ons wil geraken, moet parkeren onder het Sint-Jansplein of bij Q-Park in de Zeevaartstraat: 500 meter.” De kaart met parkings vertoont inderdaad een ‘blinde vlek’ in die buurt, waar nog veel gezellige horeca samenzit, en waar veel ook veel studenten hun kot hebben.

In het gebied van de binnenstad is één zone, onder de Brouwersvliet, waar minder parkeergarages op wandelafstand liggen. Foto: rr
In het gebied van de binnenstad is één zone, onder de Brouwersvliet, waar minder parkeergarages op wandelafstand liggen. Foto: rr

Met een simpel voorbeeld maakt Dave zijn punt. “Elke vrijdag hebben we hier hetzelfde groepje. Een joviale tafel met vrienden uit Borgerhout, Linkeroever, Berchem. Ze kennen het hier al van in de tijd van mijn moeder, sommige zijn de tachtig al voorbij. Die hebben beslist dat hun traditie hier en nu stopt.”

“Erg, toch? Eén meneer van die groep ging telkens ook zijn vlees halen aan de overkant, hier op de Paardenmarkt, en zijn olijfjes bij de Turk, en kon er dan weer tegen voor het weekend. Die mensen wandelen niet die hele kilometer voor die wekelijkse babbel, die zoeken andere oplossingen en blijven weg.”

Het openbaar vervoer, in combinatie met de park-and-rides, is voor De Broodwinning ook niet zaligmakend. “Tram 7 zien we hier niet meer. Er is een bus 17. Maar da’s een moeilijke verbinding (Brouwersvliet-UZA, red.).”

Dave en Nadja, cafébazen van De Broodwinning. Foto: rr, Dirk Kerstens
Dave en Nadja, cafébazen van De Broodwinning. Foto: rr, Dirk Kerstens

Dave ziet ook een stuk spontaan gedrag verdwijnen. “Zelf ga ik met mijn vrouw Nadja ook wel eens een pintje drinken. In de late uren na onze shift, bij collega’s in ’t stad. Kan niet meer. Een stukje wandelen is op onze leeftijd geen probleem. Maar wat als het winter wordt? En sorry, dat je op Het Eilandje nog wel op die manier kan uitgaan, dat steekt. Wij willen onze buurt hoog houden, hebben nog een mooie toekomst, en gaan dit in de handelaarsvereniging aankaarten. En oh ja: wij wonen niet boven het café. Dus voor onze auto krijgen wij ook geen bewonerskaart…”

De handelaarsvereniging, dat is Wim Schuer, die met Klapaf de grote zone vertegenwoordigt waarin bijvoorbeeld ook de Stadswaag en Klapdorp zitten. “Wat dat ‘vacuüm’ betreft, horen we dezelfde klachten bij onze andere leden. Ja, je kan parkeren op de Brouwersvliet en de Leien, maar dat wordt zo’n plek waar het echt meteen vol gaat staan en dat is vanuit sommige straten toch al een heel eind. Ik ga niet meteen pleiten voor hertekening van de hele zone. Maar we wachten bang af en willen écht die evaluatie binnen een paar maanden. Ik sluit me aan bij de mening van Nico Volckeryck (die pleit voor nog veel meer flankerende maatregelen, onder andere voor openbaar vervoer, red.) en hou mijn oren open voor de verzuchtingen van onze handelaars hier.”