Foto: Patrick De Roo Foto: Patrick De Roo

Bilal Akalay lanceert eigen brillencollectie Brilson Eyewear: “Vintage brillen hebben zoveel details, dat is kunst”

Bilal Akalay (28) maakt van zijn passie zijn beroep. Al jaren verzamelt hij vintage brillen en nu brengt hij een eigen brillenmerk uit: Brilson Eyewear. “Mijn verzameling vintage brillen telt toch wel al 120 modellen, dat is zoals Pokémonkaarten verzamelen”, zegt Akalay. “Nu is het tijd om te springen en mijn eigen collectie te lanceren.”

Vrijdag 28 juli is het zover: de officiële lancering van Brilson Eyewear. Bilal Akalay stelt zijn eigen brillencollectie voor in Rosemary Antwerp, een conceptstore in de Kloosterstraat. Daarna zijn ze online te koop. “Het is een new vintage concept”, vertelt Bilal. “Als eerste capsule presenteer ik een model dat randloos is met verschillende vormen en kleuren. Zo is er voor ieders stijl wel iets te vinden.” Het model vernoemt hij naar zijn achternaam: Akalay. “Toen ik de film House of Gucci zag, dacht ik bij mezelf: hoe cool is het dat zij gewoon legacy maken van hun eigen naam. Dat hoop ik ook te doen”, lacht hij.

Inspiratie haalde Akalay uit Franse merken van de jaren zeventig tot negentig. “Cartier, Henry Jullien en Fred zijn mijn favorieten. Ik heb dan ook geprobeerd om elementen van elk merk in mijn bril te verwerken. Als je kijkt naar hun vintage brillen en wat voor details daarin kruipen, dat is echt kunst. Dat was ook echt een revolutionaire tijd. Soms vraag ik me af of brillen uit 2020 in 2050 ook als vintage gezien zullen worden, maar dat betwijfel ik.”

Italiaanse kwaliteit

Om de perfecte fabrikant te vinden voor zijn ontwerp, sprong Bilal in de auto richting Italië. Daar bezocht hij meerdere fabrieken tot hij in het noorden van Italië een match voelde. “In Padova kwam ik terecht in een authentiek fabriekje waar ze kwaliteit en authenticiteit voorop plaatsen. Samen werkten we twee jaar lang aan het finetunen van het model. Dat zie je ook aan de details in bijvoorbeeld de oren van de bril. Aan de linkerkant van de bril staat het logo van Brilson. Zelf ben ik linkshandig, dus dat is toch een persoonlijke touch.”

Foto: rr
Foto: rr

Rommelmarkten

Als sinds hij twaalf jaar is, droomt Akalay van zijn eigen baas te worden. “Op school moesten ze daar altijd mee lachen, maar nu komen de leerkrachten vragen of ik mijn verhaal niet wil komen vertellen voor de klas. Ik heb lang nagedacht over wat ik nu eigenlijk graag doe en toen kwam ik uit op twee dingen: fashion en hiphop. In videoclips zag ik rappers met vintage brillen en dat vond ik altijd heel cool. Dat is ook hoe die brillen collector’s item zijn geworden.”

Op rommelmarkten begon Bilal zijn zoektocht naar coole vintage brillen die al snel uitbreidde. “Vintage brillen werden echt een passie. Ik leerde veel bij over de ambacht en het materiaal. Ik kwam in contact met verschillende verzamelaars en uiteindelijk bouw je wel een netwerk op. In totaal zal ik ongeveer 120 brillen hebben in mijn collectie waaronder een Versace nog van voor zijn dood. Mijn collectie bleef ook niet onopgemerkt door artiesten, zoals bijvoorbeeld Zwangere Guy, Dikke en Bryan MG. Zij gebruiken wel eens brillen voor in hun videoclips uit mijn verzameling.”

Foto: rr
Foto: rr

Internationaal

Samenwerken met artiesten voor zijn eigen collectie is een van Bilals dromen. “Als ik Brilson Eyewear kan uitbouwen tot een internationaal merk en kan samenwerken met artiesten, dat zou geweldig zijn. Die levensstijl met veel reizen zie ik wel zitten, maar we zullen wel zien hoe het loopt. Go with the flow is mijn motto, het leven is een marathon en geen race. Werken vanuit een passie is het belangrijkste en dan zal de rest wel volgen.”