femina Foto: Dirk Vertommen

BIJ DE ZAAK. Lingeriezaak Femina is al bijna honderd jaar vaste waarde in Mechelen: “Plakbeha’s en strings zijn aan opmars bezig”

Al zeggen we het zelf… de ‘Bij de zaak’ van deze week heeft weinig om het lijf. Dat is ook logisch aangezien we deze keer langs gingen bij Lies Lauwers, zaakvoerster van lingeriezaak Femina. De zaak is al bijna honderd jaar een vaste waarde in de Mechelse Bruul en verkoopt naast lingerie ook badmode. “Maar in de eerste plaats geven wij graag advies en helpen wij onze klanten om de juiste keuze te maken”, zegt Lies.

Anderhalf jaar geleden maakte Lies Lauwers (48) een drastische beslissing. Na een carrière van 26 jaar in de reclamewereld sloeg ze een heel andere weg in. “Ik wou sowieso ondernemer blijven en wou ook Mechelen niet verlaten. Omdat lingerie me altijd al interesseerde, nam ik contact op met het bekende lingeriemerk Marlies Dekkers. Of ze het niet zag zitten om in Mechelen een winkel te starten. Dat bleek helaas niet mogelijk, maar ik vernam wel dat Femina in de Bruul een overnemer zocht. Ik moest niet lang nadenken en in januari 2022 stond ik in mijn eigen lingeriewinkel. Ik heb er nog geen ogenblik spijt van gehad. Ik heb de twee ervaren personeelsleden die er al waren in dienst kunnen houden en door een nieuwe aanpak komen er nog iedere maand ongeveer honderd nieuwe klanten bij. Dat is toch niet evident in een economie waar steeds meer mensen alles via internet kopen”, vertelt Lies.

Femina bestaat al bijna honderd jaar en bleef heel die tijd op dezelfde locatie. Het is dus een gekende zaak bij de Mechelaars. Uiterlijk is er misschien niet zoveel veranderd aan Femina, maar Lies bracht duidelijk een nieuwe schwung in de zaak. “Ik post veel op Instagram. Daar komt veel reactie op. Maar een webshop wil ik niet. Dan zou ik iemand extra in dienst moeten nemen en bovendien is lingerie een intiem product. De meeste vrouwen passen het toch liever eens. Dat is de sterkte van onze sector. Het is niet omdat je een beha mooi vindt, dat het ook jouw model is. Alles hangt af van de borsten die je hebt.”

“Wij geven graag advies. Daar is toch een speciale aanpak voor nodig. Sommige vrouwen zijn beschaamd voor hun figuur, maar eens ze in de paskamer staan en de gordijn toe is, zijn ze vaak heel open en zonder complexen. We krijgen soms een heel levensverhaal te horen. Reken maar dat van de twintig mensen die hier over de vloer komen, er negentien zijn die hun beurt afwachten om door ons geholpen te worden. Het is ook opmerkelijk dat drie van de vier vrouwen hun maat niet kennen. Wij houden die maten bij in de computer, maar in een mensenleven kunnen borsten tot wel zeven keer van maat veranderen door verschillende factoren.”

Femina heeft een uitgebreid gamma aan verschillende maten. “We zijn een winkel voor iedereen. Klein of groot, slank of volslank, met grote of kleine borsten. In de grote ketens vinden sommige mensen hun maat niet. We hebben klanten van 12 jaar tot 95 jaar.”

Borstkanker

Een andere specialiteit van Femina zijn beha’s voor vrouwen die te maken kregen met borstkanker. In die beha’s passen protheses. Die exemplaren van ProudBreast zijn heel licht en omhuld met katoen zodat je ze makkelijk kan wassen. “Ik vind het belangrijk dat vrouwen na borstkanker ook nog een mooie beha kunnen dragen. We verkopen een speciale collectie van Marlies Dekkers, die hip en modern zijn. Het zijn beha’s zonder beugel, zodat de vrouwen daar geen last van hebben. Het is trouwens opvallend hoeveel vrouwen met die verschrikkelijke ziekte geconfronteerd worden.”

Naast lingerie vind je bij Femina ook badmode, nachtkleding en zelfs een aantal boxershorts voor mannen. Net zoals bij andere mode evolueren ook in de lingerie de trends. “In de lingerie zien we vooral een evolutie naar niet voorgevormde beha’s. Borsten mogen weer een natuurlijke vorm hebben. Bij de jeugd zie je ook steeds meer meisjes die geen beha meer dragen.”

“Bij de slipjes zijn de strings stilaan weer in opmars. Bij de badmode is er een trend naar een combinatie van bikini’s met een bijpassende pareo of een kleedje met dezelfde print. Vorig jaar was er een grote vraag naar tankini’s. Die waren toen snel uitverkocht. Dit jaar hadden we er veel meer besteld en nu wil bijna niemand dat nog. Een andere trend zijn kleedjes met een open rug. Mensen willen daar een passende beha bij. Daarom verkopen wij veel plakbeha’s, omdat je die niet ziet. De beha’s worden gewoon op de borsten geplakt. Het vervangt geen echte beha, maar je zit dan tenminste niet ‘bloot’ in je kleed. Je kan ze meermaals gebruiken.”

Tips voor een juiste beha

Tenslotte heeft Lies nog een aantal goeie tips voor wie nieuwe lingerie wil kopen. “Laat je eerst en vooral goed opmeten. Daar staat of valt alles mee. We zien dat de helft van de vrouwen een foute beha draagt. Wij meten met plezier de omtrek en we adviseren onze klanten. Wist je dat 80% van de kwaliteit van een beha bepaald wordt door het rugpand en niet door de beugels of de cups. Ook de schouderbandjes moeten juist afgesteld zijn. Je kan een goeie beha hebben, maar hem verkeerd dragen. Mensen dragen hun beha ook vaak te lang. Eigenlijk moet je om de twee dagen een propere beha nemen”, besluit Lies.

Femina is een winkel waar mensen graag komen omdat ze er geholpen worden en een persoonlijke service krijgen. “Het belangrijkste is dat klanten de goede beha vinden en hier blij en met een extra dosis zelfvertrouwen buiten stappen. Dat geeft ons zelf ook veel voldoening.”