Mode Unie en UNIZO besluiten dat zelfstandige winkels in het lente- en zomerseizoen 1,6% minder hebben verkocht dan dezelfde periode vorig jaar. “Licht negatief”, zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. “Maar gezien de eerste maanden van het verkoopseizoen bijzonder koud en regenachtig waren, zijn we niet ontevreden.”
Vergeleken met voorjaar 2022 verkocht 32,9% van de zelfstandige modehandelaars in 2023 meer, en 39,3% van de winkeliers verkocht minder. 27,9% van de handelaars noteerden dezelfde verkoop. Gemiddeld lag het verkoopcijfer over alle subsectoren op 1,6% minder.
Consumentenvertrouwen
Ondanks het slechte weer in het begin van het seizoen, geven modehandelaars wel aan dat het consumentenvertrouwen gestegen is. “Klanten krijgen terug zin om kledij te kopen. Ook de vele feestgelegenheden, festivals en het warme weer in mei en juni hebben aangezet om nieuwe kledij en schoenen aan te schaffen”, geeft Delanghe aan.
Opmerkelijk is wel dat handelaars minder koppelverkoop toepasten dan de voorbije jaren. 49,5% van de zelfstandige modedetaillisten geeft aan mee te doen met koppelverkoop, terwijl dat in december 2022 nog 53,3% was en in juni 2022 zelfs 57,6%. “De hoogzomertemperaturen in juni zorgden ervoor dat consumenten op zoek waren naar heel wat zomerse items. De modehandelaars hebben dan ook langer gewacht om te starten met het geven van kortingen om zo enige rendabiliteit te kunnen recupereren”, verklaart Delanghe.
Fysiek shoppen
De Belg winkelt ook duidelijk nog steeds liefst fysiek. De online verkoop daalde bij zelfstandige modehandelaars gemiddeld met 10,8% in vergelijking met het voorjaar 2022. Delanghe: “Het Belgische modelandschap is zodanig sterk vertakt en de nabijheid van onze zelfstandige modewinkels zet hoofdzakelijk aan tot shoppen in de winkel zelf. Bovendien appreciëren Belgen de service die ze bij hun zelfstandige winkel genieten en zien ze het belang in van lokaal shoppen.”
Ondanks het gematigd positief resultaat geeft de meerderheid van de respondenten aan dat het gemiddelde nettoresultaat van dit seizoen meer afziet dan het verkoopcijfer dat met -1,6% relatief stabiel blijft. De grote stijging van alle kosten zoals personeel, energie en de aankopen zorgen ervoor dat het nettoresultaat een stevige knauw krijgt.